Hur byta enhetsbeteckning? (lol problem!)

Permalänk
Medlem

Hur byta enhetsbeteckning? (lol problem!)

På nåt konstigt sätt så råkade Windows hamna på D: partitionen, eller rättare sagt, windows och D (lagrings) partitionen bytte namn, vet inte hur jag lyckades för jag tog bort C partitionen, skapade en likadan och formaterade det opartitionerade utrymmet.

Plötsligt så var windows på D: och lagringsdisken på C:
Helt stört..

Och jag kan inte byta namn på nån av dom eftersom windows ligger på D (systempartition) och C betraktas (enligt diskhanteraren iaf) som en systempartition också..

Nu har jag tagit bort C: eftersom installationen ändå var misslyckad, så nu har jag C: där massa sparat material ligger och sen E: och F: som också är till för lagring, E: är iofs bara 10 gb och innehåller inte så mkt så den kanske man kan göra något med om så behövs.
D: (windows) är alltså i opartitionerat utrymme as we speak, och jag står i XP installationen.

Min fråga nu: kan jag på nåt enkelt sätt, helst utan att flytta disken till annan dator, ändra satt C: partitionen (lagring) blir till D: igen som det var från början??

Isåfall, hur?

Sorry om jag varit otydlig på vissa punkter, känner mig inte så frisk så jag orkar inte sitta så mkt vid datorn.

Tack på förhand.

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem

Koppla bort alla HD's utom den du ska installera windows på så löser det sig.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

prova med att boota med en F-disk som går att ladda ner på nätet. Alla versioner går bra.

Med F-disk kan du ändra vilken partition/disk som ska starta först och då få enhetsbeteckning C: på denna disk.

Visa signatur

--The great masses of the people will more easily fall victims to a big lie than to a small one.-- Adolf Hitler

--"What good fortune for governments that the people don't think." --Adolf Hitler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av armind
prova med att boota med en F-disk som går att ladda ner på nätet. Alla versioner går bra.

Med F-disk kan du ändra vilken partition/disk som ska starta först och då få enhetsbeteckning C: på denna disk.

Hade inte fdisk på nån diskett så jag bootade med xp skivan och valde reparera, så jag hamnade i DOS läget.

skrev "diskpart" (som liknar fdisk en aning fast med färre funktioner)
och då låg dom plötsligt rätt!

Hade bara den disken inkopplad då, så nu har allt löst sig och datorn funkar bra.

Vet ni om man kan få tag på NOD32 gratis längre än 1 månad på något sätt (lagligt) ?

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Homer_S1
Koppla bort alla HD's utom den du ska installera windows på så löser det sig.

/Homer_S1

Rätt. Precis så ska man _alltid_ göra om man har flera diskar och kortläsare i datorn..

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
Rätt. Precis så ska man _alltid_ göra om man har flera diskar och kortläsare i datorn..

Tack, då vet man det i framtiden

Visa signatur

Träningslära - En mycket vettig träningsblogg!
Styrketräningstråden
Träningsjournal