Samsung Xtend AdStore

Permalänk
Medlem

Samsung Xtend AdStore

Tjenare. Tänkte ta och investera i en extern hårddisk. Har kollat på några diskar men Samsung Xtend AdStore ( http://www.webhallen.com/prod.php?id=44738 )
på 250 gig tycker jag verkar sjysst.

Nu undrar jag om det går att disken står på när man kollar på film eller liknande. Alltså att man läser direkt från externa utan att det hackar eller att hårddisken blir för varm? Sen läste jag i någon annan tråd någonting om fat32, så man inte kan lägga över filer som är större än 4 gig. Är alla externa hårddiskar så eller är det just på samsungs det är så? Iofs är det ju inte speciellt jobbigt att lägga över i två steg.

Om ni har något annat tips på en bra extern hårddisk på 250/300 gb så skriv gärna. Kraven är att den inte får startas/stängas av med datorn och att det ska vara aluminium chassi till den.

Permalänk
Medlem

Så länge det rör sig om en vanlig disk kan man alltid formatera NTFS precis som en intern disk.
Är det däremot mediaspelare, nätverksdisk fungerar många bara med FAT32.

Att spela upp en film från disken är inga problem.
Däremot att låta den stå på dygnet runt skall
man undvika om den är passivt kyld då värmen
går hårt åt disken.

Ett alternativ är att köpa ett löst kabinett och valfri
disk.
Lådan i min sign kyler disken så att den kan snurra
utan värmeproblem.

Permalänk
Medlem

Ok. Detta är ju en vanlig disk så det går ju att formatera NTFS. Någon som vet något om denna:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=63552

Är den något att rekomendera? Bättre/sämre än Samsugen? Fat32?

Permalänk
Medlem

Somsagt. Det är bara NAS (network-attached-storage) diskar som inte kan vara i NTFS p.g.a Microsofts licensskäl. Vanliga kan man ha vilket filsystem som hellst som OS'et tillåter.

USB-diskar är inte gjorda för att ha igång 24/7 genrellt.

Permalänk
Medlem

Ok, då behöver jag inte tänka på det i alla fall. Självklart förstår jag att man inte ska ha på disken dygnet runt. Jag tänkte mer om de gick att kolla på en film eller lite serier från den i några timmar, och det verkar ju inte vara något problem.

Någon som vet något om Iomega Extern Desktop hårddisken? Den verkar ju inte alls lika känd som Samsungen. Får man inte heller med någon ställning så den kan stå upp känns det som ett ännu dåligare köp. Men om någon äger en sådan skulle det vara kul med lite kommentarer angående värme, överföringshastighet etc.

Permalänk

Du får en Lacie Porsche Desktop 320gb för 1095:- på dustinhome.se
Fri frakt. Kan kanske vara något som intresserar dig? Om jag nu sk köpa en extern disk så blir det en 2.5tums 120gb disk utan separat strömförsörjning. Då är den extern & portabel enligt mina kriterier. Bara att koppla in usb2 porten & köra.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Låter ju som ett riktigt bra pris. Enda är ju att jag har hört att just den modellen har överhettningsproblem. Då är det ju inte så stor mening och köpa en billigare om man ändå måste köpa ny fort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joper
Ok, då behöver jag inte tänka på det i alla fall. Självklart förstår jag att man inte ska ha på disken dygnet runt. Jag tänkte mer om de gick att kolla på en film eller lite serier från den i några timmar, och det verkar ju inte vara något problem.

Någon som vet något om Iomega Extern Desktop hårddisken? Den verkar ju inte alls lika känd som Samsungen. Får man inte heller med någon ställning så den kan stå upp känns det som ett ännu dåligare köp. Men om någon äger en sådan skulle det vara kul med lite kommentarer angående värme, överföringshastighet etc.

Jag har den förra modellen av Iomegas silver line-serie.
Den är tyst och har ett hölje av strängjuten aluminium.
Sweclockers gjorde ett värmetest på den och Lacie Porsche.
Medans temperaturen på Lacie gick i taket höll sig Iomegan
på en riktigt hygglig nivå.

Iomega är inte precis nåt "okänt" märke utan har hållt på med
bl.a backuplösningar så länge jag kan minnas och håller hög
kvalité.

Har du ett Siba inärheten kan du gå och titta på deras nya 250GB
för 990:-.