XP hittar ej hårddisken.

Permalänk
Medlem

XP hittar ej hårddisken.

Tja alla.
Min dator låste sig och jag startade om den och allt funka sig som vanligt.
Men när jag går in på den här datorn så hittar xp helt sonika inte den andra hårddisken som är inkopplad som slave.
Det konstiga är att hårddisken fungerade perfekt men av någon anledning hittar inte XP den nu efter omstart. Har testat att byta IDE kable och kollat så att BIOS hittar den och allt fungerar sig fint. Har inte en blekaste om vad som kan vara galet. Någon som har förslag på vad jag kan göra för att åtgärda det ?

By the way hårddisken är en Seagate 120 gb IDE alltså ingen SATA.

Tack.

Permalänk
Medlem

Finns inte med i enhetshanteraren alls?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Finns inte med i enhetshanteraren alls?

NOPE, det är det som är det skumma. I BIOS visas den korrekt dvs 120 gb med rätt serienummer. Men i XP är det helt dött. Har inte en blekaste vad jag ska ta mig till.

Permalänk

högerklicka på Den här Datorn och välj Hantera, välj Lagring, välj Diskhantering. Finns den inte med där är det nog fel på den(jag kan ha fel dock så rätta mig gärna )

Högerklicka på disken och välj formatera eller importera. Sen ska saken va biff.

Visa signatur

PS3 160GB WiFi|2 Handkontroller|Need for Speed Carbon|Dark Kingdom|Fight Night|Full Auto 2|Gundam Crossfire|Madden 07|Resistance Fall of Man|Ridge Racer 7|Tiger Woods PGA Tour 07|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RagnarOhman
högerklicka på Den här Datorn och välj Hantera, välj Lagring, välj Diskhantering. Finns den inte med där är det nog fel på den(jag kan ha fel dock så rätta mig gärna )

Högerklicka på disken och välj formatera eller importera. Sen ska saken va biff.

Hmm, som sagt, den finns inte på hantera. Det är inget fel på den
har testat och koppla in den på en annan dator och den funkar fint.

Provade även att stoppa in hårddisken i en sån här external Case box som jag har. Kopplade in den och den funkar perfekt. Men när jag tar ut den ur boxen och kopplar in den som slave så är det samma problem dvs den syns i BIOS men inte i windows (inte heller under diskahanteraren).

Någon som har förslag vad som är galet?

Permalänk

I söndags råkade jag ut för samma problem som dig.
Vi har till och med lika hårddiskar.
Jag hittar den inte i enhetshanteraren inte häller om jag kollar i diskhanteraren.
Men startar jag om datorn i felsäkert läge så fins den där och jag kan använda den som vanligt.
Kvällen innan den försvan stängde jag datorn som vanligt, har inte instalerat något nytt på datorn eller joxat med några inställningar.
Vad kan det bero på???

Permalänk
Medlem

Beskrivningen är något förvirrande, men jag tycker det låter som ni växlat master och slave i kablaget utan att bygla om HD'na. Men Windowsinstallationen tror att ni har kvar den gamla inkopplingen och blir förvirrad.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

I mitt fall kan det helt uteslutas för jag har inte ens öppnat chasit sen jag instalerade hårddisken för ca 3år sen.
Har nu öppnatt och kollat så inget är glapp såg inget fel på några anslutningar.
Men i går efter att ha kört datorn i felsäkert läge och sett att diskarna var där som vanligt så startade jag om och helt plötsligt fans disken där för att sedan försvinna nästa gång jag startade om.
?????????????

Permalänk

Prova testa din hds tillverkares Diagnos program och se om du hittar nått fel.

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk

Provade det i går men programet bara hängde sig.
Men jag mistänker att det han ha att göra med att disketten som jag körde programet från var äldre än hedenhös. Spelade ingen roll om jag körde testet på den hårddisk som är riktig eller den andra. Ska skaffa en ny diskett och prova igen.
Nu har jag också kollat i BIOS och där verkar allt OK.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

så din disk funkar nu eller ?.. hjälpte med en formatering efter en oväntad krasch (vilket ledde till en formatering) sen var det problemet ur världen + att min 250Gb funkar hur bra somhelst med min hdd i precis samma dator men inte med mors disk.. skumt ?.. ..löste sig det gjorde det..

Permalänk

Nu har jag kört Seagates diagnosprogram utan hatt den kunde se nått fel på på min hårddisk.
Hur ska jag bära mig åt för att den ska synas i Windows?

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?
Vad har du för driver till diskkontrollern?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Det vet jag inte.
Hur gör jag för att kolla det?