Går hårddisken att rädda?

Permalänk

Går hårddisken att rädda?

började med att jag körde en defragmentering på min C: hårddisk igår..när jag kom hem hade datorn av min förvåning startats om?

iaf när jag laddade ner 2 filer (maxade linan) efter 30 sekunder hördes ett lågfrekvent ljud och sen fick jag upp en blåskärm..nu när jag försöker starta datorn kommer det upp lite olika..ibland står det diskboot failure osv ibland kommer windowsloggan upp med laddning..fast den startar om sig själv innan man kommer till windows.

är hårddisken helt död? eller går den att rädda på något sätt? har en del jag egentligen måste spara innan jag fixar en ny men om det inte går så går det ju inte =/

tacksam för hjälp!!

Permalänk
Medlem

testat och kopplat in den i en annan dator ?

Permalänk

nej jag tänkte ju det men datorn jag tänkte testa i fattades nätagg..men jag är hyfsat säker på att det inte är någon skillnad i en annan dator så låt oss anta det..?

Permalänk
Medlem

Men om du kör den som en slave i en annan dator borde det fungera eftersom den inte bootar windows från den hårddisken då :/ det är värt att testa om det finns filer du behöver

Permalänk

så du menar att även om det var min windowsdisk så borde den gå att starta som slave och komma åt filer? (den är alltså inte helt död då??)

edit: nu har jag försökt installera windows på en annan hårddisk men när jag trycker på F8 för att acceptera licensskiten så får jag blåskärm (precis innan där man kommer för att formatera disken) och det senaste är också att den verkar hänga sig när den läser in nån DLL-blabla ...eller så tar det sjukt långt tid

kan det vara något annat som har gått sönder i datorn ? verkar skumt som fan =( vet inte vad jag ska göra

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robster1986
så du menar att även om det var min windowsdisk så borde den gå att starta som slave och komma åt filer? (den är alltså inte helt död då??)

Klart att det fungerar, men när en hårddisk börjat ge fel så är det bara en sak kvar - köra den till skroten. Det går aldrig att reparera en felaktig hårddisk.

Min systemdisk gick sönder i helgen. Beställde direkt en ny disk, som jag får i veckan. Den gamla disken kastar jag på soptippen. Det är skrot.

Permalänk
Avstängd

Nja du kan ju skicka skiten till nåt företag och få datan tillbax för en liten penning. Liten och liten.

Permalänk
Medlem

Jag har själv använt programmet GetDataBack vid ett flertal tillfällen, både vid trasiga hårdiskar och vid ångrade formateringar med väldigt goda resultat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Jag har själv använt programmet GetDataBack vid ett flertal tillfällen, både vid trasiga hårdiskar och vid ångrade formateringar med väldigt goda resultat.

$80 är lite väl magstarkt för mig, även om jag förlorade 130 GB semesterfilmer.

Permalänk
Medlem

Jao, men så äre. Man får tänka efter och bestämma vad ens semestrar är värda helt enkelt.