Ny hårddisk, krångel, hjälp!

Permalänk
Medlem

Ny hårddisk, krångel, hjälp!

Tjena!

Köpte en ny hårddisk idag (Samsung T133 400Gb SATA II). http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=320128

Problemet är att jag inte kan hitta hårddisken, vad jag än gör. Har ett Gigabyte K8N-SLI moderkort ( http://www.prisjakt.se/produkt.php?e=63010 ), och det står ju ingenting om att moderkortet stödjer SATA II, bara SATA. Så nu undrar jag om det är det som är problemet? Vad ska jag göra för att få det att fungera tillsammans med modertkortet? Fungerar det förresten med ett "kontrollerkort" eller liknande som har SATA II att köra med moderkortet+hårddisken?

Kan man överhuvudtaget ha SATA 2 hårddiskar på ett moderkort som bara har SATA 1?

Tacksam för alla svar!

Permalänk

SATA II går att köra på SATA 1 kontrollerkort och moderkort. (finns i FAQ)
Kolla så att alla sladdar sitter i och så att hårddisken detekteras i bios. Om den gör det, så har du förmodligen inte partionerat den och det görs enklast genom att högerklicka på "Den här datorn" och välja hantera (det tipset lärde jag mig just )

Permalänk
Medlem

Det kan oxå vara så att du måste aktivera SATA portarna i BIOAS för att datorn ska kunna indentifiera den.

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Den hittas knappt i BIOS, och sladdar sitter som det ska. Det där med att portarna är aktiverade i bios vet jag inte riktigt, står bara en massa om SATA eller IDE RAID port #1 etc, så jag har aktiverat allt, utan lycka. Kör förresten också med en IDE hårddisk, kopplade ur den igår och körde med endast den nya hårddisken och stoppade i Win XP skivan och det står bara att ingen hårddisk kan hittas.

Behöver jag uppdatera BIOS kanske?

Edit: Tror ni det här är lösningen? http://www.webforum.nu/showthread.php?t=150420

Ska genast pröva när jag kommer hem.

Tack för svaren förresten!

Permalänk
Medlem

Precis som det står i forumet du länkade till måste du bygla om disken till sata 1. Ska fungera efter detta

MVH TobbLas

Permalänk
Medlem

no luck

Men nu kom jag på att jag kanske inte ens har några SATA drivrutiner installerade.

http://www.short-media.com/forum/showthread.php?t=25791

Kollat runt lite och ska pröva det som tipsas på olika forum, "Ta en tom diskett och starta med Win XP skivan, under laddningen tryck F6". Gör jag rätt?

Edit : Moderkortet har förresten SATA 2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bam108
no luck

Men nu kom jag på att jag kanske inte ens har några SATA drivrutiner installerade.

http://www.short-media.com/forum/showthread.php?t=25791

Kollat runt lite och ska pröva det som tipsas på olika forum, "Ta en tom diskett och starta med Win XP skivan, under laddningen tryck F6". Gör jag rätt?

Edit : Moderkortet har förresten SATA 2.

så som du säger får jag alltid göra med min sata hdd när jag ska installera windows...ganska så jobbigt faktiskt....:( men men!!!

tror nog att du måste göra så....

Visa signatur

Teddy_Bears...mannen som lyssnar på The knife och älskar att greja med datorer (även fast han inte vet ngt om dem). Om ni har ngt tips om data delar, priser och annat får ni jätte gärna skriva te mig på till min spray eller msn teddy_bears90@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Måste det finnas SATA drivrutiner på disketten som ska passa moderkortet? Eller ska disketten vara tom? Kan inte hitta SATA-drivrutiner till moderkortet....

Permalänk

jag fick med en disket med sata drivrutiner när jag köpte disken

Visa signatur

Teddy_Bears...mannen som lyssnar på The knife och älskar att greja med datorer (även fast han inte vet ngt om dem). Om ni har ngt tips om data delar, priser och annat får ni jätte gärna skriva te mig på till min spray eller msn teddy_bears90@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Windows XP med Service Pack 2 har "inbyggda" sata drivare så om ni kan installera med en sån skiva så slipper ni F6 momentet.

Permalänk

Och SP2 är väll något alla som använder windows XP borde ha.

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk

Det funkar faktisk inte när jag installerar med en SP2 cd....hade det senast.

Visa signatur

Teddy_Bears...mannen som lyssnar på The knife och älskar att greja med datorer (även fast han inte vet ngt om dem). Om ni har ngt tips om data delar, priser och annat får ni jätte gärna skriva te mig på till min spray eller msn teddy_bears90@hotmail.com

Permalänk
Medlem

Har nu försökt i mer än 3 timmar och det funkar fortfarande inte! :@

Har prövat med att kopiera drivrutiner för SATA & RAID till diskett från moderkortsskivan. Stoppar i Win XP skivan och ska installera drivrutinerna från disketten, fungerar.. sedan när jag kommer till stället där man väljer vilken partion som ska formateras så syns bara min gamla IDE hårddisk! Den nya syns inte överhuvudtaget, inte i BIOS heller (precis som förut).

Nu har jag ju ingen "original" diskett med SATA drivers etc från hårddisken eller varken moderkortet. Så jag är osäker på vilken drivrutin jag ska använda när jag ska försöka hitta hårddisken.

Någon som kan försöka steg för steg hur man ska göra?

Edit :

Nu när jag pillade lite tröttsamt i BIOS och startade om (utan att veta vad jag riktigt gjorde) så kom det upp att en diskenhet har hittats! Nu kan jag äntligen se den efter flera timmars slit! Fan vad glad man är. Tror jag stängde av IDE/SATA Raid function eller nåt, så bara SATA #1 var aktiverat.

Får tacka alla ni som hjälpte, har lärt mig bra mycket mer om SATA och allt

Fast är dock fortfarande osäker på vad jag ska göra när jag ska formatera/installera Win XP på den, alltså vilka drivrutiner jag ska ha på diskett och sånt.