Entusiasten och RAID

Permalänk
Medlem

Entusiasten och RAID

Satt och diskuterade med en vän om RAID och dess varianter.

Nu när enklare former av raid stöds direkt på moderkorten i dagens läge så funderade jag om man verkligen vinner något på det hela över huvudtaget.

Självklart är det användbart i flertal fall om man nu skall bygga sig en enklare server eller helt enkelt vill ha någon form a backup på lite viktigare filer.
Jag hävdade klart och tydligt att det egentligen inte är lönt att köra raid enbart på burk man skall spela på.
Men vännen min ansåg hela tiden att en raid 5 setup faktiskt skulle vara lyckad i detta fallet.
Vi kommer dock båda överens med att raid 0 ger förbättring just i laddnings tid på ett spel men egentligen inte är lönt då laddningstid inte är allt. om man jämför att risken för förlorad data är fördubblad.

Det hela har gjort mig fundersam dock så min fråga är vinner man något överhuvudtaget i prestanda med raid 5?

EDIT: Borde väl lägga till frågan: Är det värt det om man tänker i spel syfte?

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Du vinner läsprestanda...förlorar skrivprestanda (framförallt om du har en billigare kontroller).
Säkerhet mot att en disk rasar.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Raid5 lämplar sig bra till stora lagringspartitioner, typ filserver. Det kräver dessutom antingen väldigt mycket kapital eller väldigt mycket cpukraft.

Du kommer aldrig vinna någon märkbar läsprestanda, men förlora märkbar skrivprrestanda, med raid5. Dessutom behöver du minst tre diskar, vilket känns otroligt avlägset när vi talar os/apps/spel.
Om man har tre diskar till detta så får man bättre prestanda på att köra raid1 och en backupdisk, eller en sparedisk.

Raid1 även det känns lite överdrivet för arbetsstationer, backuper är det viktiga. Risken för att en bra systemdisk (läs: enterpriseserierna, med längre MTF och garanti, typ NL, RE, Raptor) faller är ändå så pass liten att det känns omotiverat.

Raid0 är bra för system där snabb överföringshastighet krävs, typ stora cadarbeten, uppspelning av råvideo i 60 fps och liknande. En traditionell backup är ett måste för den typen av arrangemang, och det är över huvud taget inget man borde ge sig in på om man inte verkligen behöver den extra överföringshastighet som det ger.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Med andra ord säger du att ingen from av raid är lönt då det är bättre att köra fysiska enheter var för sig.

Tänkte väl mig det

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iller
Med andra ord säger du att ingen from av raid är lönt då det är bättre att köra fysiska enheter var för sig.

Tänkte väl mig det

I ditt fall ja, i andra fall nej.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

RAID system i en vanlig speldator är betydligt överskattat, det kostar betydligt mer än vad man får i verklig prestanda ökning om det nu existerar någon alls i det långa loppet.

Är man bara intresserad av att bencha så må det vara hänt men i dagligt spelande eller surfande har inget RAID system någon större inverkan på den totala prestandan.

RAID-5 kostar väldigt mycket pengar då bra/billiga kontrollerkort inte existerar överhuvudtaget, för dom pengarna investeringen kostar för ett bra RAID-5 system så får man en ruggigt snabb processor och tillika grafikkort plus rejält med ram... Där ligger prestandan i en dator för spel och surfande.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Raid1 även det känns lite överdrivet för arbetsstationer, backuper är det viktiga. Risken för att en bra systemdisk (läs: enterpriseserierna, med längre MTF och garanti, typ NL, RE, Raptor) faller är ändå så pass liten att det känns omotiverat.

Håller med ang. det mesta men inte det där.

Finns inga garantier för att en hårddisk håller ens en vecka. Man bör alltid vara medveten om att hårddisken kan dö när som helst, sen är det upp till en själv att avgöra hur mycket jobb det i värsta fall kan innebära och om man ska göra något åt det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Håller med ang. det mesta men inte det där.

Finns inga garantier för att en hårddisk håller ens en vecka. Man bör alltid vara medveten om att hårddisken kan dö när som helst, sen är det upp till en själv att avgöra hur mycket jobb det i värsta fall kan innebära och om man ska göra något åt det.

Givetvis, det jag försökte få fram är att sannolikheten är såpass liten att det, för hemanvändaren, inte är värt den dubbla investeringen som raid1 kräver.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Hedersmedlem

Kan det redas ut en gång för alla hur det ligger till med RAID 5 och läsprestanda. Vi har ju två bud här.
Det är såklart helt möjligt att ha bättre läsprestanda eftersom RAID 5 fungerar som RAID 0 (striped) fast med en utspridd xor som vi inte bryr oss om i lästesten.
Är det specifikt för kontrollerkorten/kretsarna om de ger bättre än läsprestanda än enskilda diskar? Är det ovanligt/vanligt på inbyggt raid på moderkortet?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Kan det redas ut en gång för alla hur det ligger till med RAID 5 och läsprestanda. Vi har ju två bud här.
Det är såklart helt möjligt att ha bättre läsprestanda eftersom RAID 5 fungerar som RAID 0 (striped) fast med en utspridd xor som vi inte bryr oss om i lästesten.
Är det specifikt för kontrollerkorten/kretsarna om de ger bättre än läsprestanda än enskilda diskar? Är det ovanligt/vanligt på inbyggt raid på moderkortet?

Kontrollerkorten påverkar givetvis vid läsning, men tekniken i sig är ju det avgörande (http://www.tomshardware.com/2004/06/25/cheap_and_reliable_rai..., notera en liten - knappast avgörande - skillnad).
Raid5 är vanligt förekommande på moderkort i den bemärkelsen att man kan köra soft raid5 på de allra flesta moderna kort. Dock är ju detta inte att betrakta som ett "riktigt" raid5-stöd i den bemärkelsen jag misstänker att du menar.

Edit: doh, misstolkade din första fråga. Hur vida raid5 är snabbare än standalones låter jag vara osagt.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Avstängd

Jag skulle hävda att det går fortare att läsa. Jag kan bara visa syntetiska test då jag saknar något som klarar att skriva 80+mb/sec.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag skulle hävda att det går fortare att läsa. Jag kan bara visa syntetiska test då jag saknar något som klarar att skriva 80+mb/sec.

Man kan ju skapa en ramdisk och leka lite, men blir inga alltför stora filer.