Blue-ray eller HD-DVD?

Permalänk
Medlem

Blue-ray eller HD-DVD?

Ja vad tycker allmänheten?

Lite information om Blue-ray: http://sv.wikipedia.org/wiki/Blueray

Lite information om HD-DVD: http://sv.wikipedia.org/wiki/HD-DVD

Vad tror ni om priserna på spelare/filmer/spel etc. på de resp. formaten?

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Blue-Ray för lagring, för filmvisning kan det kvitta lika. Bara det blir överkomligt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

varför inte blue-ray för filmvisning också? med tanke på kommande 1080p som tar lite mer plats än 720p/1080i ?

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem

Tja, det är ju bra att ha marginaler. Jag röstade på Blu-ray. Är bara personligen inte lika intresserad av HD-film eftersom jag saknar bauta-skärm och en sådan är en mycket större investering än respektive spelare.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Säger bara varför inte blu-ray???

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Avstängd

Vem betalar ett sånt pris dessa kostar? inte jag i alla fall. Väntar tills priset rasat rejält i såna fall

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Blu-ray så klart, skillnaden i lagringskapacitet (25GB per lager gämfört med 15 hos HDDVD) är för stort för att bortse ifrån. Att microsoft sedan stöder HDDVD ger ju bara BD en extra kick frammåt

Hunter(Swe): inte särskillt många just nu men det lär bli billigare i framtiden.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Men om vi ser tre år framåt, Full-HD tv apparater har sjunkit i pris, thx 7.1 ljud mer lr mindre standard, Hur var priset på de första dvd-spelarna när de kom?

Visa signatur

Imac 24" - desktop - Samsung 28" 4K skärm
Hp Elitebook 8460P - Grab n Go
Dell optiplex 960 - Observatoriedator
Asus Eee - Meteorkamerastation

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Corpze
Men om vi ser tre år framåt, Full-HD tv apparater har sjunkit i pris, thx 7.1 ljud mer lr mindre standard, Hur var priset på de första dvd-spelarna när de kom?

runt 10000 sådär.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

"En HD-DVD-skiva rymmer dock enbart 15 GB per lager och använder sig av gammal DVD-teknik. fördelen med HD-DVD är dock att det inte krävs några nya maskiner för att tillverka skivorna, vilket Blu-ray skivorna kräver."
(Taget från http://sv.wikipedia.org/wiki/Blu-ray)
Så om jag är ute efter bäst bild, vad är då bäst? HD-dvd eller Blu-ray?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Så om jag är ute efter bäst bild, vad är då bäst? HD-dvd eller Blu-ray?

Vad jag fattat så är Blu-ray bättre på alla sätt utom att det i början kan vara dyrare eftersom det är ny teknik.
Har jag missat nåt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Vad jag fattat så är Blu-ray bättre på alla sätt utom att det i början kan vara dyrare eftersom det är ny teknik.
Har jag missat nåt?

De Blu-ray spelare jag hittat är 2 på Netonnet som kostar 10990kr och 12990kr. Den billigaste Blu-ray spelaren som finns är nog Ps3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Vad jag fattat så är Blu-ray bättre på alla sätt utom att det i början kan vara dyrare eftersom det är ny teknik.
Har jag missat nåt?

Det stämmer. Du kan på detta diagram se att BD och HDDVD stödjer samma codec's och features men att BD klarar av högre bandbredd (54 vs 36.55Mbit/s) och har högre lagringskapacitet (25 vs 15GB per lager).

BD kanske är lite dyrare just nu men det mesta av det ligger antagligen i att det (som sagt) krävs nya fabriker/maskiner/whatever för att tillverka skivorna men den kostnaden kommer på sikt att bli ganska obetydlig. Den mycket stora skillnaden i lagringskapacitet däremot kommer alltid finnas kvar.

Bandbredden däremot tycker jag inte är särskilt mycket att bråka om, en vandlig 640*480 "internet film" med godkänd kvalité ligger på ca. 1Mbit/s. Dom DVD-ripar på ~700MB som hittas på div. mindre lagliga sidor ligger på 0.7-0.8Mbit medans dom 1080p WMV-HD-trailers som finns på MS sida ligger på 10Mbit/s. Tar man sen med i beräkningarna att MPEG4-AVC (aka. MPEG 4 Part 10, H.264) är mycket bättre per Mbit så kan man få ett nästintill perfekt resultat utan att komma i närheten av 36Mbit/s trots att ljudet tar upp ytterligare någon Mbit/s.

(tankarna flöt visst iväg lite grann där på slutet... )

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Dual layer 30 gb känns att räcka mer än väl, därför röstade jag HD-dvd. Att tillverkningskostnaderna är mycket lägre är också ett stort plus (eller har jag fel?, inte så påläst)

Såna där små skivor (8 cm?) är nog jättetrevliga i nästa generation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Dual layer 30 gb känns att räcka mer än väl, därför röstade jag HD-dvd. Att tillverkningskostnaderna är mycket lägre är också ett stort plus (eller har jag fel?, inte så påläst)

Såna där små skivor (8 cm?) är nog jättetrevliga i nästa generation.

du har både rätt och fel. Blueray kostar några %-delar mer att tillverka (till en början iaf pga pressomställningar som behövs) men det betyder inte att HDDVD skulle bli billigare ute i handeln bara för det, oddsen är snarare de motsatta.

men lite kul att ingen lärt sig nått av DVD vs VHS ännu fortfarande..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Såna där små skivor (8 cm?) är nog jättetrevliga i nästa generation.

8cm -> mycket lägre kapacitet -> du röstade fel.
Plötsligt går Blu-rays kapacitet ner till 9GB och HD-DVDs till 5,6. Med dubbellager så klarar sig Blu-ray, men inte HD-DVD, det skulle behöva ytterligare lager.

Visst, det går att fixa en 1080p-film i bra kvalite på 10GB.
Lägg sen till lite extra bitar per sekund på filmen för att vara säker på att det inte uppstår roliga effekter.
700MB/timme för 1,5Mbit ljud samt extramaterial.

Så visst, filmer på dual-layer 8cm Blu-ray vore najs.

Permalänk

HD-DVD har ju trippel layer på gång, så man får plats med 45GB. Det skiljer alltså ynka 5GB mellan de båda formaten i teorin.
Jag tror dock att priset kommer vara den avgörande faktorn. Kan MS pressa priset på HD-DVD kommer den att bli svårslagen. Känner jag Bill Gates rätt så kommer han lyckas med det också. Man måste se det i ett längre perspektiv, det är omöjligt att säga om vilket formet som vinner redan nu, båda formaten är fortfarande i utvecklingsstadiet. Man gör nog bäst i att avvakta 1-2 år till.
Om Sony har lika svårt att få fram Blu-ray enheter som man har till PS3 så är det ingen vinnare direkt.

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Det stämmer. Du kan på detta diagram se att BD och HDDVD stödjer samma codec's och features men att BD klarar av högre bandbredd (54 vs 36.55Mbit/s) och har högre lagringskapacitet (25 vs 15GB per lager).

BD kanske är lite dyrare just nu men det mesta av det ligger antagligen i att det (som sagt) krävs nya fabriker/maskiner/whatever för att tillverka skivorna men den kostnaden kommer på sikt att bli ganska obetydlig. Den mycket stora skillnaden i lagringskapacitet däremot kommer alltid finnas kvar.

Bandbredden däremot tycker jag inte är särskilt mycket att bråka om, en vandlig 640*480 "internet film" med godkänd kvalité ligger på ca. 1Mbit/s. Dom DVD-ripar på ~700MB som hittas på div. mindre lagliga sidor ligger på 0.7-0.8Mbit medans dom 1080p WMV-HD-trailers som finns på MS sida ligger på 10Mbit/s. Tar man sen med i beräkningarna att MPEG4-AVC (aka. MPEG 4 Part 10, H.264) är mycket bättre per Mbit så kan man få ett nästintill perfekt resultat utan att komma i närheten av 36Mbit/s trots att ljudet tar upp ytterligare någon Mbit/s.

(tankarna flöt visst iväg lite grann där på slutet... )

Om inte jag räknat fel så kräver en 1080p film ca 25Mbit. Jag har en på 15gb som är 2h lång, och räknar man lite på det så blir det strax över 25Mbit. Ljudet tar rätt stor plats/bandbredd.

Sen att 36.55Mbit räcker för just det är ju bra, men klarar den 36Mbit över hela skivan? Ifall det är begränsningen så gör den inte det iaf.. Sen är alltid 25GB bättre än 15GB. OK om de är lite dyrare just i början. Då kan man vänta en liten stund och sen är de billiga.

Folk har skrivit att HD-DVDn kanske ska klara trippel lagring osv. Att det inte skiljer så mkt i utrymme.. Men vad tror ni en trippel layer skiva kommer kosta? Dual layer till DVD var ju svindyra länge. Då lär Blue-ray vara billigare. Och dessutom så borde det väl gå lika bra att utveckla trippla lager på en sån också?

Har inga som helst bevis för det jag sagt, men det verkar rimligt. Motbevisa gjärna.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Blue-Ray för lagring, för filmvisning kan det kvitta lika. Bara det blir överkomligt.

Håller med dig på det första du säger sedan tycker jag att man kan ta BR till filmvisning med p.g.a 1080p etc...

Visa signatur

Gaming/workstation | i5-4690K | Corsair VX 550W | ASUS STRIX GTX1060 6GB | ASUS Z97 | Corsair Vengence DDR3 1600MHz 2x8GB | NXZT H630W
Xbox One - Xanser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devil May Cry
Säger bara varför inte blu-ray???

Dyrt.

HD-DVD vann kampen mot Bluray
Jag tvivlar på att BD kommer ikapp HD-DVD utan extrema subventioner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead
Dyrt.

HD-DVD vann kampen mot Bluray
Jag tvivlar på att BD kommer ikapp HD-DVD utan extrema subventioner.

Varför skriver ni BD? Vad står det för? Blu-ray borde väl snarare förkortas BR?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av airhead

HD-DVD vann kampen mot Bluray
Jag tvivlar på att BD kommer ikapp HD-DVD utan extrema subventioner.

(jag kommer nu säga elaka saker, observera att dom inte är riktade mot dig utan idioten som skrev artikeln du länkade till)

Vem som än skrev det är full av skit.

Han sputar ur sig skit som att det finns 20ggr så många Xb360 som PS3, inte så konstigt när PS3 lanserades för vad? typ 1 månad sedan och Xbox 360 funnits ute i ett år längre. Sen har som bekant XB360 inte en inbygd HD-DVD spelare...

Ännu dummare framstår han när man ser ord i ... from. Dom spelare och filmer som finns ute nu är mer eller mindre beta-produkter, inga betydande mängder har sålts av något format.

Som om den totala bristen på insikt och logiskt tänkande av skribenten inte vore nog. I följande paragraf börjar han undanhålla och vinkla fakta genom att påpeka att HP börjat sälja HD-DVD spelare i sina media datorer utan att nämna ett ord om att Dell, världen klart största OEM tillverkare, börjat sälja, just det, datorer med BD-enheter.

BerraJobb: Det har sedan länge talats om 8-lagers skivor av BD, även om dessa knappast kommer imorgon så tar det knappast slut vid 2 eller 3 lager, dessutom slutar nog HD-DVD vara billigare än BD om man lägger på fler lager.

kaptenperre: Det kan nog stämma men då är det nog MPEG-2 (.ts) eller hur? Med H.264 kan du säkert få bättre resultat med halva Bandbredden (Bitrate) men jag antar att din film är av bra kvalité även med MPEG2 trots att du har ~12Mbit kvar till HD-DVD'ns "tak".

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BerraJobb
HD-DVD har ju trippel layer på gång, så man får plats med 45GB. Det skiljer alltså ynka 5GB mellan de båda formaten i teorin.
Jag tror dock att priset kommer vara den avgörande faktorn. Kan MS pressa priset på HD-DVD kommer den att bli svårslagen. Känner jag Bill Gates rätt så kommer han lyckas med det också. Man måste se det i ett längre perspektiv, det är omöjligt att säga om vilket formet som vinner redan nu, båda formaten är fortfarande i utvecklingsstadiet. Man gör nog bäst i att avvakta 1-2 år till.
Om Sony har lika svårt att få fram Blu-ray enheter som man har till PS3 så är det ingen vinnare direkt.

vad bubblar du om, hur ska Bill Gates kunna pressa priset på HDDVD?

dessutom ligger den teoretiska gränsen för Blueray på 200GB eller mer om vi nu ska hålla oss till fantasisspecs, en skillnad på 155GB inte 5 alltså. det kommer heller inte att få plats lika många lager i HDDVD iom att laserns fokusdjup är samma som för DVD och därmed inte klarar av att ha fler lager närmare ytan tex.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Varför skriver ni BD? Vad står det för? Blu-ray borde väl snarare förkortas BR?

Blu-ray Disc?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Blu-ray Disc?

Ah, då fattar jag
Men angående blu-ray spelaren som är i ps3. Kommer man kunna använda ps3 som blu-ray spelare utan att det kanske hackar när man t.ex ser på film?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frixos
Ah, då fattar jag
Men angående blu-ray spelaren som är i ps3. Kommer man kunna använda ps3 som blu-ray spelare utan att det kanske hackar när man t.ex ser på film?

Ja, det är i alla fall meningen.

Permalänk
Medlem

En fördel med HD DVD är att dom inte är lika känsliga för repor. BD ska enligt det jag hört vara extremt känsliga för repor och andra fysiska skador. Detta beror på att BD lagrar datan på 0.1 mm in i skivan medan HD DVD lagrar den 0.6 mm in i skivan och påverkas därmed inte av repor i samma utsträcking.
Jag vet inte riktig vad jag gillar bäst, time will tell

Visa signatur

Bloggar om Hemautomation på HomeAutomateIt.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekz0r
En fördel med HD DVD är att dom inte är lika känsliga för repor. BD ska enligt det jag hört vara extremt känsliga för repor och andra fysiska skador. Detta beror på att BD lagrar datan på 0.1 mm in i skivan medan HD DVD lagrar den 0.6 mm in i skivan och påverkas därmed inte av repor i samma utsträcking.
Jag vet inte riktig vad jag gillar bäst, time will tell

det där vill jag verkligen höra mer om. http://sv.wikipedia.org/wiki/Diffraktion ? *skeptisk*

men hursomhelst så kommer framtida BD att ha en extra hård ytbehandling ändå.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Håller stenhårt på HD-DVD som vinnare för HD-Film, vilket skall ge lägre produktionskostnader då de slipper dyra omställningar av fabriker mm då det är mer lik DVD...

Sedan litar jag inte alls på Sony längre med deras rootkitt, fejkade siter, uppskjutning och nedgradering av ps3 och allt trams de håller på med för att göra det mer omständigt för ärliga kunder!

Visa signatur

Silverstone SG01 Evo | Core2Duo E6600 | Asus P5E-VM HDMI + DVI ADD2 + SPDIF bracket | Cooltek 600W | CORSAIR 4x1 GB DDR2 PC6400 XMS2 | Spinnpoint 400GB | Maxtor 250GB SATA | Imon VFD | HP L1925 | Projj Hittachi PJ-TX100 | Onkyo TX-SR 605
Galleri: http://www.minhembio.com/Andy72/73942/

Permalänk
Medlem

"Artikeln" ovan är en krönika, och de ska vara lite tillspetsade

En annan möjlighet är ju att BD blir ett proffsformat och HD-DVD blir konsumentformat. Sonys Betamax utvecklades ju till Digibeta som används i stor utsträckning vid inspelning av olika saker.

Tids nog får vi se. Jag tror absolut att det enda som kommer fälla avgörandet imellan formaten är priset. Lagringskapaciteten är egentligen ointressant när effektiva kodningsalgoritmer suddat ut synbara skillnader.