Bootdisk problem

Permalänk

Bootdisk problem

Hej

Har ett irriterande problem med min 2 månader gamla dator.
Den tappar nämligen bort bootdisken (sata disk) med jämna mellanrum.
Den har gjort så enda sen ja köpte grejerna.
Det här är 8:e gången som den tappar bort bootdisk. Måste installera om windows varje gång det händer å ja trodde jag kommit underfull med vad som var problemet sista gången ja installerade om men så var ej fallet tydligen. Det kommer upp ett meddelande där det står "Boot failure, insert bootdisk" när den tappar bort disken. Finns ej i bios efter omstart så ja måst plugga ur den fram å tillbaks för att hitta den vid ominstallation. Sen dröjer det kanske en vecka sen så händer det igen.
Boot-ordningen har ja kollat upp X antal ggr. Ström får den. Bytt sata kablar och portar ett par ggr.

Vad kan vara felet?

Så här ser mitt system ut:
Asus M2N32 Sli-Deluxe moderkort
2x512 mb Corsair 800 mhz minnen
Bootdisk: 36 gb raptor 10k rpm
Lagringsdisk: 200 gb sata disk
ATI X1950XTX 512 mb grafikkort
520 W corsair nätagg

//En förbannad Ronnie

Visa signatur

Säljes!
Asus m2n32-sli deluxe AM2 moderkort. 2 månader gammalt...Har använts ca 5 timmar. Är i nyskick å alla delar kommer med som vid nyköp. PM:a för mer info! Pris: 1200 kr / 130€ eller bud.

Permalänk
Medlem

Datorn har aldrig lyckats hitta disken "igen" vid upprepade startförsök? I så fall kan det vara något HW fel som kommer och går?

Om disken alltid är borta, tills du installerar om, är det nog ett mjukvarufel. Försök att ladda senaste drivisar från SATA controller tillverkaren. I ditt fall tror jag att du har en sydbrygga från VIA??

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Den hittar den nog emellanåt i bios....men genast när man gör ett försök till boot hänger den sig i windows booten sen hittar den int disken alls. Då måst man plugga ur den lite snabbt igen...väldigt mysko. Installera om idag igen men precis efter ja installerat sista drivrutinen å reboota så tappa den disken igen...då var det nära att burken åkte ner från balkongen :S

//Ronnie

Visa signatur

Säljes!
Asus m2n32-sli deluxe AM2 moderkort. 2 månader gammalt...Har använts ca 5 timmar. Är i nyskick å alla delar kommer med som vid nyköp. PM:a för mer info! Pris: 1200 kr / 130€ eller bud.

Permalänk

Det kan inte vara så att det blivit något vajsing med MBR (Master boot record),
den har hand om vart ens operativsystem ligger och vilken disk som ska bota osv.
Prova boota med windows installations
skivan och välj "reparera" i menyn och när du är vid prompten så skriv "fixmbr".

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk

Okej....ja kan ju testa och se....Håller på fixar fram ett annat moderkort så ja ska testa med det också och se om det hjälper.

Visa signatur

Säljes!
Asus m2n32-sli deluxe AM2 moderkort. 2 månader gammalt...Har använts ca 5 timmar. Är i nyskick å alla delar kommer med som vid nyköp. PM:a för mer info! Pris: 1200 kr / 130€ eller bud.

Permalänk
Medlem

Hej
Jag har exakt samma problem som du p8antballer...
Har samma moderkort som du och en 36gb raptor som boot disk.
Mina problem kom med en gång när jag köpte nytt moderkort för ca 2 veckor sedan, hade aldrig några problem med disken innan på mitt gamla asus a8n sli kort.
Får exakt samma felmedelande också, men för mig räcker det att dra ut den andra diskens sata kontakt så fungerar det igen.

Permalänk

Intressant att höra... Nåja ska testa med att göra det också Ja ha int orkat göra nått mer åt den nu på ett par dagar eftersom den jävlas med en gång när ja fått igång windows... En fråga, är det invecklat att uppdatera sydbryggans Sata controlerns drivisar? Men tack för alla tipsen!

Visa signatur

Säljes!
Asus m2n32-sli deluxe AM2 moderkort. 2 månader gammalt...Har använts ca 5 timmar. Är i nyskick å alla delar kommer med som vid nyköp. PM:a för mer info! Pris: 1200 kr / 130€ eller bud.

Permalänk
Medlem

Vad har du för controller?
Vad har du för driver installerad nu?

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Dum fråga kanske....men hur kan ja se det?

EDIT: Verkar vara nvidias egna controlers på det här moderkortet...kan det stämma eller är jag helt ute å cyklar?

Visa signatur

Säljes!
Asus m2n32-sli deluxe AM2 moderkort. 2 månader gammalt...Har använts ca 5 timmar. Är i nyskick å alla delar kommer med som vid nyköp. PM:a för mer info! Pris: 1200 kr / 130€ eller bud.

Permalänk
Medlem

Bumpar lite för att jag sitter med ett snarlikt fel och inte hittar något som hjälp i andra trådar. Skumma gärna igenom texten nedan åtminstone och kom med lite tips om du har några på lager

Har haft problemet med att den "tappar" hårddiskarna till och från sedan jag köpte den. I början inträffade det runt en gång i veckan, och det har alltid hjälp att starta om datorn en eller flera gånger tills jag kommer in i windows. De senaste dagarna har det dock varit helt olidligt. Jag har behövt starta om datorn säkert 10-15 gånger innan jag kommer in, så nu tänkte jag felsöka ordentligt.

Oftast uppstår felet direkt när jag startar datorn, men ibland "fryser" windows och jag tvingas starta om för att sedan mötas av "DISK BOOT ERROR.." felmeddelandet. Jag vet alltid när jag kommer få felmeddelandet p.g.a. att inga diskar hittas (endast min IDE cd/dvd-läsare) där den räknar upp RAM-minnet osv.

Kan tillägga att jag har en IDE cd/dvd-läsare som primary master samt tre S-ATA diskar varav en 36bg raptor (gemensam nämnare?) med OS på.

Alltså, hade jag aldrig kommit in i windows över huvud taget hade jag iaf haft något att gå på. Men eftersom det kommer och går lite som det vill (samt att det har ökat de senaste dagarna) så kan jag inte förstå mig på detta.

Överhettning på raptorn är uteslutet enligt mig eftersom felet kan uppstå efter jag haft av datorn en natt. Kan raptorn vara påväg att crasha? Varför i så fall hittar inte datorn några diskar alls när felet uppstår? Borde inte endast raptorn "försvinna" isf?

Sorry för det långa meddelandet men jag vill att ni skall ha så mycket att gå på som möjligt. Now shoot!

Permalänk
Medlem

Feltypen är inte ovanlig, men jag känner ingen som har givit en bra förklaring. Tror att det ligger något annat bakom än bara "dåliga kablar" eller "för litet kräm i burken".

Tre frågor:

-Vad säger SMART/ HD Inspector??

-Ni som har två SATA kontrollers på moderkortet - Har ni samma fel på båda ?

-Har ni Microsoft's standard (SP2) SATA controller driver? Eller drivis från controllerchip leverantören? (Nvidia, JMicron etc)

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

1. Enligt HD Inspector är allt frid och fröjd

2. Har ett Abit Socket AM2 KN9 moderkort.. endast en SATA-kontroller

3. Kör Nvidias drivisar.. har läst att dem kan vara ostabila och att man i princip endast skall köra ethernet-drivisarna (och audio-drivrutinerna då om man inte kör externt ljudkort) från Nvidia då resten mest skapar problem. Men vad ska jag annars köra för drivrutiner till mitt KN9?

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknade problem, Att den inte hittar en hårdisk när man startar datorn. Man kommer till BIOS sekvensen och sen kommer man till den sidan där det står nya saker har hittats ( hittar 250 gig hårdisk cd och dvd) , om man trycker på save changes (F1). Ibland kommer man vidare till att det står No system disk (något liknade), eller så startar datorn om och man kommer till samma sak igen ( nya saker hittades) och då hittar den hårdisken med windows om man då går trycker F1 så kommer man till No system disk saken .

Man kanske kommer in till windows var 10-20 gång när man startar datorn.

Den hårdiksen som inte hittas är en: Samsung SP0411N (40 gig)
tacksam för alla svar.
Som ni kanske ser så är jag inte jätte duktig på datorer.