Skrivfel på HDD´n

Permalänk
Medlem

Skrivfel på HDD´n

Jahopp.. 4 månader sen jag köpte ny dator. Funkat felfritt fram till idag. Satt och läste AB på nätet när allt började gå ruggigt segt. Startade om datorn, men kom inte längre än till "Windows laddas" (före "välkommen"- skärmen). Där är det stopp! Startade om igen och kom in till skrivbordet. Klickade på "den här datorn" och samma sak händer igen. Otroligt segt.. Väntade ett tag för att se om det bättrade sig, men då började det poppa upp skrivfel-meddelande efter skrivfel-meddelande. Kunde inte göra någonting mer (inte ens starta spindelharpan), så jag startar om datorn ytterligare en gång, genom att hålla in powerknappen (eftersom jag inte kunde starta om den via "avsluta"). Då kommer "insert bootdisc and try again" upp. Jag går in i BIOS och kollar bootordningen. Ingen HDD! Sätter i skivan med windows och ska reparera, men den hittar ingen hdd där heller. Jag nollställer BIOS och startar om igen. Nu kommer jag till "Windows laddas" igen men inte längre. Den läser från discen men den vill inte ta mig längre än till "Windows laddas". Är HDD´n slut redan?

1: Jag kan inte köra några checkup-program eftersom jag inte kommer in i datorn.
2: Har läst här på SweC men inte hittat någon som inte kommer in alls på HDD´n, som har en XP installation på den (se punkt 4). Många har liknande problem, men då gäller det fler discar.
3: Kan inte koppla ur HDD´n och testa på annan dator då garantin blir förbrukad.
4: HDD´n är en enkel på 300GB (Maxtor).
5: HDD´n är i stort sett tom, så det blir inte alltför jobbigt att formatera om den, men det är det sista jag vill göra ändå.
6: Jag ska ringa support i morgon men med lite flyt så får jag ett snabbare och bättre svar här.
7: Operativsystemet är XP Home, om det nu är av intresse.

Visa signatur

"Ett spel behöver inte vara bra för att det ska vara kul att spela, men ett spel måste vara kul att spela för att vara ett bra spel."

Permalänk

låter onekligen som om du har en diskkrasch på gång.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Det ver det jag var rädd för *suck*. Kan det hjälpa att formatera eller är det bara att lämna in burken och hoppas på det bästa från tillverkaren?

Visa signatur

"Ett spel behöver inte vara bra för att det ska vara kul att spela, men ett spel måste vara kul att spela för att vara ett bra spel."

Permalänk
Medlem

Testa formatera och byta IDE port på modekortet.

Annars så låter ju det som att disken håller på kraschar.

Visa signatur

|| AMD64 Winchester 3200+ @ 2040mhz || Minne 2x512mb|| Radeon 9800pro 128mb || Abit AV8 3RD EYE || HDD 1TB ||

Permalänk

Installera om windows.

Har haft liknande problem, var något virus som slaktade upp i mitt regedit.

Permalänk
Medlem

Formatera inte om!!

Om du inte hittar HD i BIOS så är formatering inte möjlig.

Om du hittar HD i BIOS kan du boota ett enkelt CD baserat Windows (tex Windows PE CDskiva) och rädda över filer från HD'n till tex ett USB minne eller annan disk.

När du gjort detta kan det vara läge att formatera.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Ah, det är ju sant. Tänkte inte så långt.. Kan bli rätt svårt att formatera (eller göra nånting överhuvud taget) på en HDD som inte "finns"..
Anyway, jag har provat att byta port (SATA) och fortfarande inget. Har ringt supporten men det har tutat upptaget från kl 10:30 till 16:30. Ska skicka ett mail. Tur att man inte gjorde sig av med den gamla burken.
I morgon köper jag nog en ny HDD, så får vi se vad företaget säger om garantin efter det. Har ingen lust att lämna tillbaka grejerna. Kan ju ta en evighet innan man får tillbaka dem.

Slowman: Jo jag har misstänkt det. Errorsafe kanske...?

Tack för svaren

Visa signatur

"Ett spel behöver inte vara bra för att det ska vara kul att spela, men ett spel måste vara kul att spela för att vara ett bra spel."