xp hittar inte disken via usb eller sata hotswap. måste aktivera manuellt

Permalänk

xp hittar inte disken via usb eller sata hotswap. måste aktivera manuellt

Hej!

Jag har en stapel med diskar utanför datorn som jag ibland behöver komma åt. i och med att alla är av sata II modell så ska ju dessa gå att koppla in under drift. Jag har även en frontpanel som låter mig göra detta ganska smidigt med sata kabel samt sata ström. Saken är den att varenda gång jag kopplar in en ny disk på kablarna via sata fronten eller via min sata till usb kopplare så måste jag gå in i diskhantering och aktivera disken. finns det någon lösning på detta inte allför jobbiga men irriterande problem eller blir jag så illa tvungen att klicka runt i diskhantering varje gång jag kopplat in en disk?

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0

Permalänk
Medlem

Yessir!

Antar att du kör med Windows XP SP2?? Där är stödet för SATA dåligt. Default drivern tillåter inte hot swaps. Och inte swaps av bootbara diskar.

Du måste ladda ner controllertillverkarens egna drivers (VIA, Ati, Sii ???).
Problemet är att Windows egen SATA driver inte går att ta bort när den väl sitter där. Även om jag hört talas om dom som lyckats.)

Så, i värsta fall måste du installera om XP och ladda drivers med den ålderdomliga F6 och diskett metoden. Oxå det en utmaning när tex VIA's drivers tar 9MB.

Visa signatur

Gudrun1