Ni som gillar raid0, va sägs om 800MB/s ! ;)

Permalänk
Medlem

Ni som gillar raid0, va sägs om 800MB/s ! ;)

http://forums.storagereview.net/index.php?showtopic=23971

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

Jag kan tänka mig två
Vad beror dropsen på?

Permalänk

11% av cpun går åt till denna array... Det är inte så bra + att 14 st WD Raptor 150GB kostar i runda slängar ca 28000:- då tillkommer kontroller kortet...

knappast prisvärt och ingen nytta annat än i rena benchmark program...

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

eller som han använder den till streamar stora mängder data. Vilket gör att desto snabbare desto bättre.

killen har ju en bunt iRAM moduler också som han försökte köra raid0 med ...

en bunt xx GB ramdrive bara för att få upp hastigheten.

förövrigt är det det bästa sata RAID kortet man kan köpa som används .. så kasst skulle jag knappast kalla det

acrea 1280

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Avstängd

Krävs väl ändå bra mycket mer än 1gbit i nätverket för att det ska löna sig? Hade man bara tillgång till det så.

Permalänk
Medlem

Detta får jag med min Areca 1220
6x 320GB i Raid5.

Permalänk
Medlem

Dubbeldumt.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Dubbeldumt.

Ja det är väl vad ditt inlägg är? Svensk kass avundsjuka..

Det byggs ju för att fylla någon funktion, man gör det ju inte enbart för det är kul eller har jag fel? men det kanske bara är dumt att ha servrar med massa cpu's också? Men vad vet jag, man byggde väl hjulet för att det skulle användas :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def_Dog
Ja det är väl vad ditt inlägg är? Svensk kass avundsjuka..

Det byggs ju för att fylla någon funktion, man gör det ju inte enbart för det är kul eller har jag fel? men det kanske bara är dumt att ha servrar med massa cpu's också? Men vad vet jag, man byggde väl hjulet för att det skulle användas :/

Som benchgrej verkar det ascoolt, men att köra 14 diskar i en array känns väldigt dumt. Har man 14 diskar är sannolikheten att en dör väldigt stor.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

"Asus P5N32-E SLI 680i
Xeon 3070 @ 3.2 max of 3.8
BFG 8800GTX
2 x 1GB Mushkin Redline PC8000
Areca ARC-1280ML
15 x WD 150GB Raptors
20 x WD 500GB RE2

Den killen är inte rädd för att hosta upp pengar till sina datorer.

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
"Asus P5N32-E SLI 680i
Xeon 3070 @ 3.2 max of 3.8
BFG 8800GTX
2 x 1GB Mushkin Redline PC8000
Areca ARC-1280ML
15 x WD 150GB Raptors
20 x WD 500GB RE2

Den killen är inte rädd för att hosta upp pengar till sina datorer.

Det är väll inte bara diskarna som förtjänar highlight i den signaturen

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

hm ja, AMDoverclocker på den siten har alltid det bästa

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Han har väl lite extra pengar
Dock förstår jag inte riktigt nyttan av så många raptors då man ändå förlorar söktiden som en raptor är bra för och utrymmet knappast är värt pengarna. Fast diskarna kanske fördelas över ett antal burkar sen :). Hur som helst mycket trevliga hastigheter. Då skulle man inte behöva vänta speciellt länge för att packa upp en semsterfilm

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Avstängd

Han är väl kanske en av dem som har vett nog att nyttja backuper? Raid0 ska alltid ha backup, oavsett diskar (gäller för övrigt också)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Det är väll inte bara diskarna som förtjänar highlight i den signaturen

Nej, verkligen inte. Det har du rätt i

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Han är väl kanske en av dem som har vett nog att nyttja backuper? Raid0 ska alltid ha backup, oavsett diskar (gäller för övrigt också)

Nej raid0 behöver ingen backup. Med dagens diskpriser så är enda anledningen att köra raid0 att man har diskytan till att mellanlagra temporära filer som läses av en process åt gången och dessutom sekventiellt. För alla andra ändamål körs raid10 när man har behov av snabbhet på både läsning och skrivning. Har man bara behov av hyffsat snabb skrivning och snabb läsning blir det raid 5/6 med hot spare, minst sex diskar för att få upp hastigheten.

Jbod (som det numera så populärt kallas) är oftast att föredra framför raid0. Efter ett tags användande och volymen blivit lite fragmenterad så ökar chansen att det går att utnyttja multipla diskar för flera diskaccesser samtidigt och man kan därmed hålla nere den genomsnittliga accesstiden. Det går inte i raid0. Raid0 blir minst sagt usel när du har mer än en samtidig läsning från samma volym. Det är som bekant accesstiderna som får en disk att gå på knäna och inte dess förmåga att skyffla sekventiell data.

Med andra ord, i verkligheten så finns mycket liten nytta med raid0.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Nej raid0 behöver ingen backup.

Swap - rätt
Lagring - fel

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNeXi
"Asus P5N32-E SLI 680i
Xeon 3070 @ 3.2 max of 3.8
BFG 8800GTX
2 x 1GB Mushkin Redline PC8000
Areca ARC-1280ML
15 x WD 150GB Raptors
20 x WD 500GB RE2

Den killen är inte rädd för att hosta upp pengar till sina datorer.

Fattar dock inte varför han kör med raptors istället för cheetahs eller dylikt.

Permalänk
Medlem

15000rpm SCSI med sas grensnitt ska det vara eller fiber optiks anslutning Tänk vilka latencyc i en kable ws fiberoptik *skämt*

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Swap - rätt
Lagring - fel

Hur motiverar du att swapen skulle dra mer nytta av raid0 jämfört med exempelvis raid10? Accesstider och läsprestanda är bättre på raid10. Skrivprestanda är försumbart sämre om du använder åtminstone en medelgod raidkontroller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Hur motiverar du att swapen skulle dra mer nytta av raid0 jämfört med exempelvis raid10? Accesstider och läsprestanda är bättre på raid10. Skrivprestanda är försumbart sämre om du använder åtminstone en medelgod raidkontroller.

Om du kollar vilken del av ditt inlägg jag citerade så klaranar det nog. Jag förtydligade bara vad du (förhoppningsvis) menade.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här