Sata1 i sata2 anslutning?

Permalänk
Medlem

Sata1 i sata2 anslutning?

Tja, nu är det så att jag har köpt ny dator och trodde att jag skulle kunna sätta i mina gamla sata1 hårddiskar i den, fast det fanns inga kontakter på moderkortet så det blev lite svårt.

Min fråga är om det finns något sätt att få mina sata1 diskar att funka på den nya datorn (och isåfall är jag tacksam för en enkel förklaring + länkar till ev. grejer jag behöver).

Edit, Kom på att de gamla diskarna kan vara IDE, vet faktist inte (anslutningen är likadan som till cd, alltså en bred kabel som jag har för mig är en IDE kabel)

Permalänk
Medlem

Dina gamla diskar är inte SATA2, utan PATA. Antalgligen har ditt moderkort i alla fall en sådan port. Om den inte har det är det inte särskill dyrt att köpa till ett enklare kontrollerkort.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Jag har bara en bred port på moderkortet, det står floppy vid den och den ser ut ungefär såhär:

.............
.xx........

Och hårddiskarna ska anslutas med en kabel som ser ut ungefär såhär:

.............
......x.....

(punkter = stift, x = tomt utrymme)

Permalänk

Då måste du köpa ett PATA-kontrollerkort om du vill köra de diskarna men de låter osannolikt att du inte skulle ha några IDE kontakter på moderkortet. Vad är det för moderkort?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Då måste du köpa ett PATA-kontrollerkort om du vill köra de diskarna men de låter osannolikt att du inte skulle ha några IDE kontakter på moderkortet. Vad är det för moderkort?

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010101022 den datorn.

"Intel 965Q Express Intel vPro" Står det på chipset

Permalänk
Avstängd

står SATA2 oxå ju.. på länken

Visa signatur

WS: MSI Z77A-GD55 | i5 2500k | FD R4 | 32GB Corsair Vengeance LP | EVGA GTX 780 SC ACX | 840 Evo 250GB | WD Black 1TB | Corsair TX 750W |
Kringutrustning: 1x Samsung S27C750P 27" | Mionix Naos 7000 | Razer Deathadder 2013 | CM Storm Quickfire TK MX Brown | Qpad CT Grin

Permalänk

Det står ju att det ska finnas en Pararell port, är inte pararell port "PATA" ?
Eller kan pararell port också vara den till disketstationen?

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Hedersmedlem

Kolla vad brännaren sitter i för kontakt för dom kör fortfarande oftast med PATA och man kan köra en hårddisk och brännare på samma kabel. Intel har endast en PATA kontakt nu för tiden.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Unbalanced
Det står ju att det ska finnas en Pararell port, är inte pararell port "PATA" ?
Eller kan pararell port också vara den till disketstationen?

Nä, parallellport är just parallellport. En sån här som sitter på baksidan och den har inget med hårddiskar att göra.

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle det inte gå så kan man köpa en extern kasett och köra hårddisken via ett av USB 2.0 uttagen.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=307146

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM