Problem med sega hhd

Permalänk
Medlem

Problem med sega hhd

Jag har fått ett jobbigt problem efter att jag instalerade om windows i vanlig ordning.
Mina diskar är ordnade såhär:
36gig (e) System disk
80 lagring (c), troligen här problemet ligger.
10gig (d) lagring helt vanlig
250gig extern lagring.

Varje gång jag högerklickar på en mapp vilken som helst och för muspekaren över några av alternativen "laggar" datorn i ca 5-10 sekunder innan den gör igång igen. Det spelar ingen roll vilken disk eller vad det är för mapp.

Mina misstankar är att windows lagt vissa viktiga filer i C istället för e som de ska ligga i. När jag kollar i C (lagringen) finns där förutom mina mappar:
AUTOEXEC.bat
boot.ini
Config.SYS
IO.SYS
MSDOS.SYS
NTDETECT.COM
ntldr

Känns som de inte borde ligga där...
Behövs det en ominstalation där jag gör det rätt eller vad kan behövas?

Permalänk
Avstängd

Njae jag tror inte det. Jag har samma uppsättning som du, med E: som systeminstallation och det funkar klockrent. Jag skulle kolla att hårddiskarna är hela med respektive tillverkare diskdiagnostikprogram. Låter snarare som hårdvarufel

Permalänk
Medlem

Okej, är det komplicerat att kolla sådant?

Permalänk
Medlem

Alla disktillverkare har diskdiagnostikprogram att ladda hem från deras respektive webbplats, tanka hem och följ instruktionerna för att diagnostisera dina diskar

Permalänk
Medlem

Okej ska göra det tack för den snabba hjälpen, blir det mer problem återkommer jag.

Permalänk

Det kan inte vara så att du har något program installerat som lägger sig i den menyn, tex. öppna med/***.
Och det programmet får menyn att lagga till av någon anledning?
(Enbart en gissning, långsökt kanske)

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •