Jag har tappat bort halva hd:n

Permalänk
Medlem

Jag har tappat bort halva hd:n

Hej!

Jag har ett problem som jag skulle vara tacksam om någon lyckades klura ut svaret på.

Jag har installerat om windows på svenska istället för på finska som det var från början. Mitt stora problem nu är att jag hade en mapp på skrivbordet tidigare där jag hade all min musik (många många GB) och nu när jag installerade om windows så är den mappen försvunnen men jag har inte fått mer ledigt hårddiskutrymme för det. När jag går in på c:\documents and settings så finns min gammla profil där i en mapp men det visar att storleken på den mappen är noll och försöker jag gå in i den så blir det åtkomst nekad. Någon som vet var filerna gömmer sig och hur jag ska får fram dem?

Permalänk
Medlem

Är disken installerat som den skall (48bit adressering)...dvs är hela diskens storlek åtkomlig?

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Ja det är en 80 gb hårddisk och den visar att ca 75 gb är upptaget. Var det svar på din fråga?

Permalänk
Medlem

om du vill komma in i en mapp du inte har rättighet så är det bara att ställa in ägarrättigheter på den.
Egenskaper på mappen -> Säkerhet* -> Avancerat -> Ägare

* Förendlad fildelning under mappalternativ måste vara avbockad.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem men det gäller ca 150 GB för mig. Jag sökte lite på forumet igår och förstår vad jag ska göra och det funkar bra. Men när jag går in på en mapps egenskaper --> säkerhet --> avancerat --> ägare, blir själva mappen åtkomlig men inte filerna i den. Finns det något alternativ där jag kan se till att alla filer i den mappen får den vanlda ägaren? Just nu är det så att jag måste göra samma sak om och om igen med alla filer och mappar för att de ska fungera som vanligt igen.

Permalänk

Du har antagligen valt att skydda filerna i den gamla installationen. Prova att läsa mappen i en linuxburk, då stödet för alla flaggor i NTFS är begränsat, och att den då ignorerar skyddet

Visa signatur

<Insert something here>

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är så vanlig (mer i windowsforumet) så jag gjorde den här för länge sedan: http://ntfsowner.aqualize.tk
Det ska inte vara några problem att ordna allt på samma gång.

486: Man behöver nog inte skydda filerna, det är typ delade dokument osv man kan göra. Som standard SKA inte andra användare ha tillgång till andras profilmappar. Och eftersom det är olika administratörskonton (olika SID) så fungerar det inte heller för administratören.
Och det finns absolut ingen anledning att knöla med linux för att ordna detta.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Och det finns absolut ingen anledning att knöla med linux för att ordna detta. [/B]

Nej, men jag vet bara att det går, då jag gjorde så på min 80Giggare som var "Krypiterad" enl. XP...

Visa signatur

<Insert something here>

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 486-Moddare
Nej, men jag vet bara att det går, då jag gjorde så på min 80Giggare som var "Krypiterad" enl. XP...

Krypterad? Du har nog blandat ihop termerna här. EFS (Encrypting File System) som NTFS har krypterar filer om man vill det. Jag kan tänka mig att om de använder samma krypteringsalgoritm så skulle linux kunna dekryptera filerna. Men är nyckeln borta så är det inte möjligt.

Behörigheter är annat än kryptering. Det förutsätter en känd och säker bakgrund (OS:et) som hanterar behörighetskontroll så att när det är igång så har användarna specifika åtkomster där och där.
Det garanterar inget om att datan är säker.
Har inte testat själv men kan tänka mig att ext2/3 drivrutiner för Windows inte heller kollar behörigheter...

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Tack så hemskt mycket för den sidan Aqualize! Mina problem är botade.