Nolla BIOS när jag en RAID array

Permalänk
Medlem

Nolla BIOS när jag en RAID array

Jag har ett ASUS M2N32 - SLI Delux modekort och jag har satt in en Raptor disk att ha som C: och sen har jag en 5 diskars RAID 5a.

Nu skulle jag behöva installera om Windows XP, men under installationen så hittas inga diskar alls att installera Windows på. Jag har drivrutiner på en skiva som man för över till diskett, som man visst skall använda när man installerar Windows. Jag har inte prövat dem ännu dock. Men man skulle kunna stänga RAID BIOS i MoBo BIOS.

Min fråga är:

Om man nollar BIOS, försvinner hela RAID arrayen då? Så illa kan det väll knappast vara? Jag provade faktiskt att göra det precis när jag installerat RAID arrayen men då var det inga problem att enabla RAID i bios och så fanns den där igen.
Var det här en tillfällighet? Jag menar om moderkortet skulle haverera måste man ju kunna byta ut det och fortsätta köra RAID arrayen? Om man har exakt samma MoBo då såklart.
Annars verkar det ju tämligen osäkert och värdelöst...

-------------

Sen har jag en annan fråga också när ändå är här inne skriver:

Kan man lägga till en disk till en RAID 5 array utan att bli av med allt på den? Eller måste man börja om från början?

Hoppas det är någon som kan svara på mina frågor!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

När du nollar/resettar bios så försvinner naturligtvis din RAID array, men enablar du RAID:en igen så borde det fungera igen eller hur?

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Raid configurationen ligger inte i moderkortet, den ligger på diskarna.

-Letrix

Permalänk
Medlem

Ja precis! Visst borde det vara så. Men jag vill vara helt säker! Jag har 1 Tb i en RAID 5 array full med roligheter sen Dreamhack, och det vore väldigt tråkigt om all information försvann. Därför har jag inte vågat peta så mycket i BIOS.

Men om nu all RAID information ligger på diskarna, hur lätt är det att migrera ut just en array till t.ex ett annat modekort med en annan kontroller?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anemic
Men om nu all RAID information ligger på diskarna, hur lätt är det att migrera ut just en array till t.ex ett annat modekort med en annan kontroller?

Migrera till en annan kontroller låter sig inte göras, byter du däremot till ett annat moderkort som har en exakt likadan kontoller som du har så fungerar det men inte annars.

Det är just därför man skall köra med ett externt kontrollerkort som man installerar på pci plats just för att man skall kunna flytta RAID arrayen mellan olika datorer/moderkort.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Ok, allt är ganska logiskt då med andra ord. Jag trode det var på det sättet, men jag ville vara HELT säker innan man börjar fibbla allt för mycket.

Men hur är det med att sätta in en till disk i en nuvarande array. Rebuildar den in sig med de andra eller måste man göra om allt från början?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Din sista fråga borde du få svar på i din manual till moderkortet och dess specifika funktioner. Men troligen när det gäller en RAID-5 så måste alla diskar konfigureras i samband med av skapandet av hela arrayen. Det är väl bara när man kör RAID-1 eller JBOD som man kan lägga till diskar efterhand.

Men som sagt kolla upp manualen där borde stå mer specifikt vad som gäller vid skapande och eventuellt tilläggande av extra hårddiskar.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk

Riktiga RAID-kort kan lägga till diskar till RAID5-arrayer (även konvertera till andra RAID-typer) utan att tappa data. Om det går på den integrerade kontrollern vet jag inte men i så fall kommer det att ta väldigt lång tid.