SATA eller SATA II

Permalänk

SATA eller SATA II

Har inte så mkt erfarenhet av sata diskar men är denna hdd SATA eller SATA II: Maxtor DiamondMax 10 250gb 6v250f0?

Visa signatur

Acer Aspire 5102

Permalänk
Medlem

< 200GB = SATA
> 200GB = SATA2

Permalänk
Avstängd

Är SATA II bakåtkompatibel?, jag är inte säker att SATA II är kompatibel med mitt nForce3 moderkort

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KuziN
< 200GB = SATA
> 200GB = SATA2

Ehum vad är det där för virrfarelse?

topic: Ja det är SATA2, även kallad SATA/300
http://www.maxtor.com/_files/maxtor/en_us/documentation/data_...
(som bara titta efter 6v250f0 i tabellen på andra sidan).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Nu för tiden heter det S-ATA150 och S-ATA300.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

men om jag stoppar i sladden till sata 2 uttaget på moderkortet så startar inte datorn :S nån inställning? men när jag har i sata vanliga så funkar det.

Visa signatur

Acer Aspire 5102

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zebaztian__
men om jag stoppar i sladden till sata 2 uttaget på moderkortet så startar inte datorn :S nån inställning? men när jag har i sata vanliga så funkar det.

Är disken byglad så att den går på SATA150 hastigheter?

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

för enskilda disken spelar det igen roll om den är sata eller sata 2 då gränssnittet inte är flaskhalsen utan diskens intärna delar är det som falskar, eg skvian å läshuvudet inte hinenr med diskens externa gränsnitt å det gäller fortfarande för PATA Diskar med som kalar ma 133Mb/sek. Dock flaskar som exempel pata diskar om två används samtidigt på en kanal alltså sama kabel. men efterso msata körs varge disk på en egen kanal så försvinner det problemet. Så i dagsläget spelar det igen roll om disken är sata eller sata 2. Det intresanta är hur snabb disken är intärnt. Tex en raptor med sata gränsnitt är snabare pga sina 10000rpm än en vanlig 7200 rpm disk även om den skulle ha sata 2.

Så när du köepr sata disk kolla hellre efter låg söktid å hög överföriogshastighet på läs å skriv i både liner och random. Oberoende tester är det bästa för det.

Sata 2 diskar på sata kontroller bör jumpras till sata då det ofta strualr te sig specielt om man använder en sata och en sata 2 disk i kombination på samma sata kontroller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ehum vad är det där för virrfarelse?

topic: Ja det är SATA2, även kallad SATA/300
http://www.maxtor.com/_files/maxtor/en_us/documentation/data_...
(som bara titta efter 6v250f0 i tabellen på andra sidan).

Läste det på Maxtors hemsida för ett antal månader sen, det handlar om DiamondMax 10-serien då.

Permalänk

Tror att den e byglad så att den går på 3gb, men förstår inte datorn fastnar där man kan välja att gå in i bios om jag kopplar den till sata2 uttaget men den funkar när jag har den i sata utagget. :S ?

Visa signatur

Acer Aspire 5102

Permalänk
Medlem

Har du inte kört SATA disk på PC'n förut, bör du definitivt uppdatera drivern till Controllern!

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk

Till vilken control? ja har tankat det senaste sata drivern från asrock sidan. men då måste det ju vara en sata men det står att det är 3.0 gb på hårddisken så fattar noll

Visa signatur

Acer Aspire 5102

Permalänk
Medlem

Om jag fattat det rätt så:

är HD'n märkt 3 Gb/s. Då är det en SATA 2 !

Den är en Maxtor och byglad för 3Gb??? Är du osäker tar du bort bygeln. Har den byglingsmöjlighet överhuvud taget? (Äldre Maxtor har inte det)

Du kör Windows XP SP2?? Vad har du för driver på SATA controllern? Från Microsoft eller från tillverkaren av controllern?
(Ses i enhetshanteraren/ SCASI, SATA enheter)

Är processorn en AMD? Vad heter isåfall tillverkaren av Sydbryggan? Det är där du skall hitta drivern.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Dom skulle aldrig släppt SATA2 standarden, för folk verkar ha så svårt att fatta att dom är kompatibla med varandra.

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju ser över vilket BIOS du har till moderkortet. Om datorn hänger sig när du startar/går in i bios (du har angett bådadera) så är nog det inte så många alternativ om vad annat som skulle kunna ordna problemet.
Givet att det är korrekt med bygglingen.

SATA 1 = SATA/150
SATA 2 = SATA/300
Ungefär, det här med NCQ osv tror jag inte riktigt hänger med på båda. Tror jag hört om att man skulle kunna kalla vissa SATA II även fast det bara är 150 (spekulation!).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Fick med en sata-kabel till mitt Asrock, och har nu köpt en sata 2-disk. Funkar den kabeln tror ni eller behöver jag en speciell sata2-kabel?

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk

Kabeln funkar. Bara plugga i och kör

Visa signatur

Antec P180B SPCR, Asus P5B Deluxe WIFI, C2D E6600/Scythe Ninja @ 3.2, 2Gb Corsair Twin2xPRO-800, Tagan 530 Easycon, 250 gb Seagate 7200.10, Sapphire X1900XT @ XTX flash

FJ Xi 1546 2.0Ghz C2D, 2 Gb Ram, 240Gb Raid 0, Nvidia 7600.

Permalänk
Avstängd

Tänk om forumägarna kunde göra en sökknapp i 1600*1200 så kanske även en standardsweclockare kunde hitta den.

Permalänk
Medlem

Ville inte skapa en ny tråd, så jag kör på denna...

Jag har i dagsläget ett AN8 moderkort för Nforce4, har 2 st S-ATA Maxtor och undrar om jag kan installera en 300 gig WD eller Maxtor som systemdisk med standarden SATA2... Ingenstans kan jag finna någon garant om att det är kompatibelt med varandra och inte heller kunde komplett eller datorbutiken svara på det... Detta är måttligt tröttsamt...

Fungerar det till 100% eller inte och behöver jag göra något för att få det att fungera, isf vad?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Denethor
Ville inte skapa en ny tråd, så jag kör på denna...

Jag har i dagsläget ett AN8 moderkort för Nforce4, har 2 st S-ATA Maxtor och undrar om jag kan installera en 300 gig WD eller Maxtor som systemdisk med standarden SATA2... Ingenstans kan jag finna någon garant om att det är kompatibelt med varandra och inte heller kunde komplett eller datorbutiken svara på det... Detta är måttligt tröttsamt...

Fungerar det till 100% eller inte och behöver jag göra något för att få det att fungera, isf vad?

Om du frågar om SATA II är bakåtkompatibelt med SATA I så är svaret: Ja, som redan nämnts.
Hittar du inte till våra klistrade trådar? O_o
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

För att klargöra eftersom hela tråden verkar verkar kretsa runt en och samma sak:
SATA II är bakåtkompatibel med SATA.

En trevlig notis: "Dispelling the Confusion: SATA II does not mean 3Gb/s"

@KuziN det var det skummaste påståendet jag läst på ett tag.
Det säljs 300GB SATA diskar. Undvik likhetstecknet när det inte gäller univerallt.

@dundermuppen istället för att skriva offtopic kan man "anmäla inlägg"