NAS, förslag och synpunkter

Permalänk
Medlem

NAS, förslag och synpunkter

Hej!

Jag är på gång att byta ut min server och ersätta den med en NAS.

Den som jag har tittat på är Synology Disk Station DS-101j.
http://www.synology.com/enu/products/DS101serise/index.php

Den rackaren har det som jag kommer att använda. Typ FTP, Foto Share och Backup.

Är det någon som har erarenhet av denna pjäs?
Det kanske finns någon liknande produkt som är bättre.

Mkt tacksam för förlag och synpunkter..

-Igge-

Permalänk

Har du funderat på att satsa på en lösning som NASLite?

http://www.serverelements.com/naslite-2-usb.php

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Nej det har jag missat..
Grejen är ju att jag vill avyttra min server. Mao sälja av min hårdvara och införskaffa en NAS istället

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag kollade på den länken förut idag. Den har iof snabbare nätverk samt inbyggd torrent klient men annars är den ju likvärdig.

Jag vill ju ha den bästa så det är grymt hyvens med era tips.

-Igge-

Permalänk

Vilka är dina främsta skäl till att inte vilja kör en server med NASLite?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Jag inget emot att prova med NASlite. Jag kanske borde göra det innan jag skeppar iväg min dator.

Annars vore det gött med en lite mindre burk osv.

Har du kört med NASlite själv?

-Igge-

Permalänk

Japp jag kör NASLite idag och är mycket nöjd! Extremt bra prestanda och lätt administrerat. Har du några specifika frågor kring NASLite är du välkommen att höra av dig!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Det tackar jag för.

Jag är osäker på om det går att ställa om BIOS till att boota från USB. Om inte annat får jag offra en HD som test.

Finns det någon demo på nätet som man kan prova med?

-Igge-

Permalänk

Om BIOS inte har stöd för USB boot kör du med en floppy kicker (dvs bootar från en diskett som laddar USB drivrutiner vilket gör att du sen kan ladda NASLite från USB-stickan). NASLite v1.x är gratis men du bör köra NASLite v2.x eftersom prestanda och features är betydligt bättre!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

jag har köpt mig en Synology Disk Station DS-101j och den fungerar utmärkt till nästan allt, jag kan till och med slänga in mina torrent filer i den och sedan sköter Synology det över natten

men jag har ett problem och det är att jag kommer inte åt den utifrån, jag kommer alltså bara åt den i mitt lokala nätverk. det finns web- och ftp- stöd så jag tycker att de borde vara ganska simpelt att komma åt den. jag kan byta ip nummer på den men när jag skriver i mitt offentliga ip nummer så får jag bara upp att det redan används.
minns det någon smart nisse där ute som vet vad de kan vara för fel, och kanske till och med ar en Synology?