datorn laggar med ny raptor hjälp!!

Permalänk
Medlem

datorn laggar med ny raptor hjälp!!

hej...har köpt en ny wd raptor 74 gig...

men när jag har den online så får jag fryslagg,dvs:datorn hänger sig i ca 5 sec och sen släpper i ca 30 sec och sen fryser det igen....
om jag kopplar ur disken funkar datorn kanon igen....

vad kan det vara för fel??

har sen tidigare 2 st sata diskar som funkar perfekt

kan det vara nån bios inställning??

Permalänk

Kör du systemet från Raptorn eller?
När ajg smällde i min raptor första gången var jag tvungen att "skriva den full med nollor" föratt få den läsbar (windows hittade den men kunde inte skriva när jag ville installera på den).

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

PIO.
Hade samma på min Raptor för ett par dagar sedan, tittade i Enhetshanteraren på IDE-Kanaler, såg att det kördes PIO istället för UDMA(6).
Avinstallerade och startade om, snabbt och bra igen.

Kolla det först eller som 13th.Marine säger, ladda ner WD-Diagnostics och skriv nollor.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

13th.Marine: nej inte nu...har den som lagring bara..men jag har tänkt ha den som systemdisk om jag får den att funka bra...

SirMacke: ska kolla om jag kan få det att funka den vägen

tack ska ni ha för svaren!!!!!!

go juuul

Permalänk

Har du lyckats lagra nått på den?

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

ja det går väl sådär...provade att lägga på några småfiler och det gick ju ganska bra...den är inte riktigt frisk än,ändrade i diskhantering till aktiv....lagget minskade en aning....men så fort man börjar flytta filer så börjar det lagga igen....har ej hunnit prova era förslag än:-(

Permalänk

Okej, låter som att den inte vill läsa eller skriva ordentligt från den...
Gör som SirMacke förtydligade, det hjälper nog.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

http://www.heidi.ie/eraser/ nu har jag ju inte en raptor eller så men med det där programmet kan du göra som personen ovan skrev, dvs skriva över hela hårddisken och sen radera allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SirMacke
PIO.
Hade samma på min Raptor för ett par dagar sedan, tittade i Enhetshanteraren på IDE-Kanaler, såg att det kördes PIO istället för UDMA(6).
Avinstallerade och startade om, snabbt och bra igen.

Kolla det först eller som 13th.Marine säger, ladda ner WD-Diagnostics och skriv nollor.

kollade i enhetshanteraren....och den körs i pio mode om jag fattade det rätt...men vad händer om jag avinstallerar och startar om??

känner xp av det och installererar om igen?
eller måste man ha drivisar?

Permalänk
Medlem

den installerar den automatiskt igen, avinstallera och starta om.. ingen fara

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem

problemet löst!!!!

tack alla för all hjälp!!!!

tog ca en månad men skam den som ger sig:-)

ska aldrig köpa nån mer disk till denna dator iaf

gott nytt år på er hackers:-)