Permalänk
Medlem

Ide vs Sata 150

Hejsan. Ska köpa ny hårddiskt till min dator nu. Min fråga är om jag ska köpa en 400g spinpoint IDE 8mb eller 400g spinpoint 16mb Sata2 och ett vanligt sata 150 kontrollerkort till disken?

Hur mkt snabbare blir den med sata disken?

Tacksam för snabba svar;)

Mvh Fidde

Permalänk
Medlem

IDE-kontakter (P-ATA) är på väg bort.
Finns ingen anledning att köpa det, om du har sata-kontakter.

Om ett tag kommer antalet IDE-kontakter/p-ata på nya moderkort etc vara mycket begränsat.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Blir ingen (märkbar) hastighetsskillnad, men det är mycket trevligare med mindre sladdar, samt att den är "framtidssäker" med antal lediga portar (SATA alltså).

Sen kan PATA faktiskt flaskhalsa om du har två snabba diskar (läs: vilken ny disk som helst) på samma kabel och du läser/skriver linjärt från/till båda samtidigt.

Permalänk
Medlem

Men om jag köper ett sweex kontroller kort och en 400gb samsung från jme data så blir den iallefall inte slöare än min ide disk jag har nu väl? Det går väl att enbart använda sata disken och ha operativsystemet på den? För mitt moderkort har ingen som helst sata kontakt!

Mvh Fidde

Permalänk

Ja, det går. Den blir garanterat inte slöare än den du har nu. Men ska du endast ha operativsystemet där finns det mkt snabbare hårdiskar för det priset med sata gränssnitt.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Med lika mkt utrymme?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kaptenperre
Ja, det går. Den blir garanterat inte slöare än den du har nu. Men ska du endast ha operativsystemet där finns det mkt snabbare hårdiskar för det priset med sata gränssnitt.

Det kan bli, kontrollerkortet går ju över PCI-bussen. Där tappar man duktigt med fart.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Det kan bli, kontrollerkortet går ju över PCI-bussen. Där tappar man duktigt med fart.

Möjligtvis om man belastar pci'n med många gigabit-nic m.m. men annars räcker 100 (133) MB/s gott till en ide-disk.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Sök, sök och sök!

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här