Permalänk

Raid 0

Kan man nollställa raid0?
I så fall, hur?
Vill hellre ha lite mer gb än bättre prestanda.

Permalänk
Hedersmedlem

Mjukvaru eller hårdvaru?

Om det är mjukvara, bara gå in i Diskhanteraren och formatera diskarna. Om du kör hårdvaruraid (via ett kontrollerkorts-bios), gå in i biosen och ställ in dem som enskilda diskar.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Notera att du inte får mer hårddiskutrymme av att köra diskar spare än i raid0.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract
Notera att du inte får mer hårddiskutrymme av att köra diskar spare än i raid0.

När jag inte hade Raid0 så fanns det 2st 250gb och efter det en 250gb.
Vad hände med den andra i så fall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier
När jag inte hade Raid0 så fanns det 2st 250gb och efter det en 250gb.
Vad hände med den andra i så fall?

Säker på att du inte kör raid 1?
För är det raid 0 och det blev bara totalt 250GB av 2 250GB diskar så är det något mycket konstigt eftersom raid 0 delar datan mellan diskarna för ökad prestanda men utan någon förlust av disk utrymme.
Raid 1 har samma data på flera diskar vilket gör att där försvinner minst 50% av disk utrymmet du har, men istället får du redundans.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Säker på att du inte kör raid 1?
För är det raid 0 och det blev bara totalt 250GB av 2 250GB diskar så är det något mycket konstigt eftersom raid 0 delar datan mellan diskarna för ökad prestanda men utan någon förlust av disk utrymme.
Raid 1 har samma data på flera diskar vilket gör att där försvinner minst 50% av disk utrymmet du har, men istället får du redundans.

Är 90% på att jag tog raid0 men jag har lyckats att ta bort den och det är bara ena hårddisken som används som systemdisk :S. Den andra funkar enligt enhetshanteraren men används ändå inte som systemdisk.

Permalänk
Medlem

Du har ställt in raid1.

Rensa din array helt och välj raid0 - då får du en 500GB volym med ökad prestanda.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Har nu fixat hårddiskarna
Tack för all hjälp! (måste läsa på om hårddiskar)
Var någon inställning i bios som "clashade" med mjukvaruraiden. Så jag installerade om windows och allt blev frid och fröjd.

Tack för all hjälp! (måste läsa på om hårddiskar)