Sata disk win xp

Permalänk
Medlem

Sata disk win xp

Ska installlera win xp på ett dator paket jag köpt på komplett med en samsung 250gigs sata disk.

Direkt då man startar dator står det typ sata disk samsung

Men då man installerar win xp stannar den då den ska börja installera då den säger att ingen disk har hittas?

vad kan va fel?

Permalänk

Du behöver säkert installera drivrutiner (som du säkert fick med på en floppy kanske?!) för att din dator skall hitta sata-disken.

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk
Medlem

fick inte med någon floppy i alla fall samsung SP2504C

den hittas ju i bios, ska man verkligen behöva ha drivrutiner då för den?

Permalänk

Japp, det är så tyvärr. Det är din Bios som hittar den...inte Windows...olika saker.
Fick du inte med något till moderkortet då...det är nog där man får med sådant när jag tänker efter. Eller så kanske du kan hitta det på mobotillverkarens hemsida...?!

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk
Medlem

har en skiva till moderkortet kan man installera den då inget operativ system finns i burken kan den boota och installera frånd en

Permalänk

En skiva? Men det är väl med "allmänna" drivisar?! Du har ingen diskett då? Isf, blir det nog till att leta på nätet som sagt. Vilket mobo har du?

Jag har det så att när filerna till Windows XP börjar läsas in från cdn så står nertill i bildkanten att man skall trycka F6 för att ladda drivrutiner till bl.a. SATA-diskar. Dessa finns på en diskett som jag fått med. Man väljer ur en lista beroende på vilket chipset man har och vilket OS man är på väg att installera.

Men nya Windows Vista så slipper man detta, då har de redan bakat in allt i OSet.

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk
Medlem

Moderkort:MSI K9VGM-V

Börjar bli less nu, får väl ta en annan xp disk och sedan försöka få till sata disken då xp är uppe och lirar sedan installera då den hittat den disken. krånglig väg då..

Permalänk

Här!
På MSIs sida letade jag upp ditt mobo. Länk till ditt mobo på MSIs sida. Där finns även det som du behöver (VIA_VT8237_SATARAID_Floppy.zip). Ladda hem, packa upp filerna och spara dem på en diskett. Även du skall sedan trycka på F6 när Windowsfilerna läses in. Direktlänk till filen
Varsågod!

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk
Medlem

Installera med XP som har Service Pack 2 så ska det funka utan drivers på diskett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
Installera med XP som har Service Pack 2 så ska det funka utan drivers på diskett

Funkar inte med det har sp2 skiva här ingen skillnad mot en sp1 skiva.

men ska testa det andra tipset tack

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaGoO
Installera med XP som har Service Pack 2 så ska det funka utan drivers på diskett

Jag har då aldrig märkt att det skulle vara så när jag installerat med min XP SP2-skiva... Men, men...

Visa signatur

Då: Abit IP35 Pro, Core 2 Duo E8200 2,67GHz, Sapphire Radeon HD3850 Ultimate 512MB, Corsair TWIN2X 4096Mb, Samsung SATAII 500Gb, Samsung SATA DVD±RW, 520W Aspire 3 fan, Antec Sonata
Nu: Mac

Permalänk

sitter härmed ett liknande problem, har exakt samma HD som du och ett gigabyte s3 mobo, windows hittar disken men kan inte formatera den, efter misslyckad formatering få jag felmeddelande som säger att disken kan va skadad, jumprar jag den till 1.5gb så funkar den och jag kan installera winxpsp2,men inte i 3.0. jag testade att installera winxp i 1.5 och ställde sen upp den, men då funkar den dåligt. misstäncker att den är trasig!??

Visa signatur

E6600@3,36ghz (420x8)| Gigabyte GA-965P-DS4
2 x 1 GB OCZ Platinum 6400 HZ batch 1:1 5-6-6-17 | 256 MB Asus Eax 1600 pro | InWin 460W | Scythe Ninja revB + Arctic Silver 5 |