Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB

Permalänk
Medlem

Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB

Hejsan..

Om ni inte sett att denna disk kostar 1495:- på komplett.se så vet ni det nu... Motorn är av märket Nidec och modell är T166. Nidec gör mycket bra grejer...

Jag fick hem denna disk i måndags och har formaterat, flyttat lite filer till o från och måste säga att jag gillar den väldigt mycket...

Den är tyst vilket är det absolut viktigaste för mig. Den är alltså tystare än mina tidigare Seagate Sata2 diskar och det är imponerande... Tog en skruvmejsel o la mot en disk i taget o satte örat emot för att höra hur mycket de "brummar/vibrerar". Även där så va Samsungdisken tystast.. Detta är alltså när de idlar...

Vad jag märkt när diskar läser o skriver så är den tyst även där, absolut inte störande iaf. Bland de första seagate sata diskarna lät ju en del när de skrev och läste men de har ju blivit bättre på senare tid... Samsungen låter inte mera än seagate iaf...

Några tester på prestanda har jag inte hunnit med än, inte heller att kollat tempen på den. Jag återkommer med mera info när jag testat lite mera... Om disken är lika stabil som vad segate diskarna varit så är ju detta ett KANON köp, enda - med dem är att de bara har 3 års garanti istället för 5 år som segate har....

Att tillägga är väl att jag har mina diskar sittandes i 5.25" slots med nexus-disk twin...

Återkommer så snart jag prestanda testat och mätt temperaturen på den...

/Jonas

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||

Permalänk
Medlem

Jag monterade in en sån i min maskin igår, funkara kanon och fruktansvärt tyst.
Jag betalade 1448 + frakt = 1548:- från komplett förra veckan (veckans erbjudande).

Tempen....ja där visar D-Temp att den idlar på runt 30 grader och load temp vet jag inte, var uppe runt 33 när jag skyfflade in 150GB diverse på den.Speedfan visar idle på runt 28 just nu, denna disk är med min raptor 36gb dom 2 kallaste av dom 4 diskar jag har.
Diskarna sitter i ett Antec P150 chassi, fastskruvade med dom medföljande silicon "dämparna"

Sen ska man väl alltid ta vad dessa temp program visar med en nypa salt...