Svårlokaliserat hårdvarufel

Permalänk
Medlem

Svårlokaliserat hårdvarufel

Köpte för ett tag sen två nya hårddiskar.

Installerade windows på en av dem och efter någon dag började datorn hänga sig oregelbundet (flera ggr i timmen).

Jag lokaliserade det till den hårddisk jag precis installerade windows på. Så jag kopplade ur den och installerade windows på den andra disken. Det har fungerat fint ett tag nu och jag har inte fått mig iväg att reklamera den första disken ännu.

Problemet är att den fungerar fint - ibland. Att köra något OS på den verkar hopplöst (men fungerar hyffsat ibland, han koppla in den och kopiera kanske 10-20 gb innan den fick för sig hänga datorn) men av någon anledning klarar den sig igenom de tester jag kört på den.

T.ex. så håller jag på att köra Darik's Boot and Nuke disc på den nu (han lägga in banksaker osv. innan jag fick problem).
Detta tar visserligen en stund, ca. 5 timmar men gick igenom det hela utan problem. Och den verkar ta sig igenom western digitals diagnostiska test utan problem. Detta gör mig rädd att när jag lämnar in disken (till misco) så kommer de köra några test och inte hitta något och sen skicka tillbaka den + att jag får betala frakt och felsökningskostnad.

Förutom att datorn hänger sig med den disken (inte med den andra eller någon annan) så klickar den en del vid boot.
Det är en Western Digital disk och båda jag köpte ger ifrån sig ett starkt klick vid boot och vid avstängning (starkare än något jag hört från andra diskar, visserligen har jag inte haft några western digital diskar de senaste åren). Eftersom båda gör det antar jag att det är normalt men den hårddisken jag har problem med klickar kanske två ggr. innan datorn hunnit lämna BIOS, och sen kanske två ggr. medans windows startar och den lite random i windows - men inte lika ofta. När datorn sen låst sig och jag startar om den så brukar disken ha svårt att hittas av BIOS.

Under de 5 timmar jag kört boot-and-nuke har jag inte hört den klicka en enda gång. Kan kanske bero på att det är sekentiellt arbete.

Hur kan jag försäkra mig om att jag får den ersatt?

EDIT:
Var lite för snabb, darik's boot and nuke disc är nu på 99.05% efter 4 timmar och 56 minuter och jag hörde har hört ca. 15 klick på några minuter. Antar att det är något fel precis i början/slutet av disken.

Edit2:
Ett annat mysko problem är att jag har svårt att boota från CD-skivor med den hårddisken inkopplad.
De hänger sig ofta men sällan på samma ställe under boot. Kan kanske vara initieringen av hårddisken men borde vara på ungefär samma ställe hela tiden tycker jag.

Edit3:
Kört ett extented test (western digital data lifeguard diagnostics) och den klarar det fint, men hårddisken 'klickar' väldigt mycket precis i slutet (ingen vidare prestanda då heller). Men kommer igenom testerna...