Hållbarhet Lacie Porsche 320 GB

Permalänk
Medlem

Hållbarhet Lacie Porsche 320 GB

Jag tänkte köpa en extern hårddisk av märket Lacie design av Porsche. Den är marknadens mest attraktiva disk enligt mig, liten och snygg.

MEN, jag har även fått intrycket av att alla (!!!) såna diskar går sönder efter mycket kort tid!

Nu efterlyser jag erfarenheter från er som har denna disk, eller 250 gb modellen. Håller dem? Hur varma blir de?

Permalänk
Medlem

Hejsan oloff!

Tyvärr har jag inte erfarenhet av just denna disk, men...

Generellt kan man säga att externa 3,5" kabinett som är passivt kylda, skall INTE köras 24/7. Är dom dessutom av plast så försämrar även det livslängden (värmeutveckling).

Skall du ha den inkopplad jämt så skulle jag rekommendera ett alu. chassi som är aktivt kylt (fläkt). Alternativt ett 2,5" chassi i alu.

Om den håller eller inte beror liksom på hur du skall använda den. Men för "då och då" bruk så duger den säkert!

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem

jag tänkte lagra och köra film och musik på/från den. Datorn är dock inte på 24/7, avstängd varje natt. Men är det någon som vet om dessa lacie hårddiskar håller en lägre kvalitet i jämförelse med exempelvis WD My Book?

Permalänk
Medlem

Lacie tillverkar inga egna hdd, så det kan sitta Maxtor, Seagate eller något annat i dem (beroende på tillverkningsdatum och utförande).

I WD My Book så borde det tämligen sitta WD diskar i

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem

Två av mina vänner har haft externa LaCie hårddiskar och dem har en sak gemensamt; båda har kraschat Den ene vännen hade haft ett par stycken som hade gått isönder, dem höll i lite mer än ett år i genomsnitt. Nu har han dock bytt till en MyBook extern hårddisk istället, riktigt skön design tycker jag ^^

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

okej that's it jag tar en my book

Permalänk
Medlem

mybook har dock en dum sak, den är lite för användarvänlig, med autostart, och att den startar med datorn oxå, men den går ganska kall kan jag säga.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

nu har jag iaf köpt en mybook.