Ska man välja S-ATA eller IDE DVD-brännare?

Permalänk

Ska man välja S-ATA eller IDE DVD-brännare?

Vinner man något i prestanda på att köra S-ATA DVD?

Tidiager erfarenheter av S-ATA är att det kan vara krångligt vid installation av windows på en tom dator. På min så hittar den inte den disken vid bootning, den hittar den först efter att XP har läst in drivrutinerna.

Kommer den inte hitta DVD vid bootning kommer den heller inte att kunna börja installera windows för att installera drivrutinerna, har jag rätt tro?

Jag har nämligen beställt ny burk, men ingen brännare än...

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem

nästa brännare jag köper skall vara sata! jag hatar IDe för sladdarna tar sån plats

Visa signatur

E6300 | Thermalright Ultra-120 eXtreme + Noctua 120mm 1200rpm | Gigabyte GA-965P-DS3 | 3GB Corsair XMS2-6400 CL5

Permalänk

Finns det ingen annan orsak än att kablarna tar plats?

Visa signatur

Skrivmaskin

Permalänk
Medlem

tror inte de är snabbare! bara smidigare o snabbare uppstart då datorn inte letar efer ide enheter!

Visa signatur
Permalänk

underbar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjonss13
tror inte de är snabbare! bara smidigare o snabbare uppstart då datorn inte letar efer ide enheter!

jo man slipper ju master och slave.

Köte en plextor http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010095532

Och den går fort smidigt och vad kan jag säga jag köper aldrig ide igen hehe.

Rekomenderas varmt.

Permalänk
Medlem

Re: Ska man välja S-ATA eller IDE DVD-brännare?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealElwood
Kommer den inte hitta DVD vid bootning kommer den heller inte att kunna börja installera windows för att installera drivrutinerna, har jag rätt tro?

Jag har precis samma fundering, skall snart skaffa en helt ny burk och har tänkt köra SATA så långt det går. Men om man inte kan installera windows pga att DVD:n inte hittas kan det ju bli lite svårt... Men man kan ju använda en gammal ide-brännare under installationen och därefter byta. Jag kommer även ha problem med att jag har tänkt att skippa floppyn totalt denna gången, men jag får nog använda en provisoriskt för att få in SATA-drivarna och därefter ta bort den (förhoppningsvis för gott...).

Annars kan man ju alltid köra Vista.

Permalänk
Medlem

men på dom flesta nyare moderkort behövs inga sata drivrutiner... jag behövde inga på mitt asus a8n-e, som iofs inte e spec nytt:P

Permalänk
Medlem

är ju bara att fixa ett nyare windows så försvinner ju alla s-ata problemen, det gjorde det i alla fall för mig

Permalänk
Medlem

Köpte en SATA för att slippa PATA öht, har aldrig gillat PATA

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Addera
är ju bara att fixa ett nyare windows så försvinner ju alla s-ata problemen, det gjorde det i alla fall för mig

Med nyare antar jag att det räcker med XP SP2?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voktor
Med nyare antar jag att det räcker med XP SP2?

SP2 har drivrutiner för de flesta relativt nya och äldre sata drivrutiner men ingenting nyare än när sp2 släpptes

Sen heter det faktiskt SATA och PATA och inte SATA och IDE då både SATA och PATA använder IDE.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
SP2 har drivrutiner för de flesta relativt nya och äldre sata drivrutiner men ingenting nyare än när sp2 släpptes

Så då behöver man inte ha en floppy och PATA-DVD inkopplad vid installeringen? Utan kan installera med SATA-brännaren, och ta eventuella uppgraderingar av SATA-drivare efter installationen av XP SP2?

Permalänk

Någon som har hittat en SATA-DVDläsare?
Har själv funderat på att byta ut min DVDbrännare samt DVDläsare till dito SATA.

Mitt moderkort stödjer SATA direkt utan drivisar, skulle gissa på att alla nytillverkare har stöd för det.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Någon som har hittat en SATA-DVDläsare?
Har själv funderat på att byta ut min DVDbrännare samt DVDläsare till dito SATA.

Mitt moderkort stödjer SATA direkt utan drivisar, skulle gissa på att alla nytillverkare har stöd för det.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=327072

Permalänk

Vill endast ha läsare!
Brännare vet jag finns.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunkBurk
nästa brännare jag köper skall vara sata! jag hatar IDe för sladdarna tar sån plats

Instämmer helt, IDE kablar är ren ondska!

Visa signatur

Gigabyte G1.sniper m5# I5 4670k # Origen s14 #Adata ssd 120 gb #Be quiet 400w straight power # 4x4 (16gb) corsair vengence lp