Multidisk programmering

Permalänk
Medlem

Multidisk programmering

Vet inte om det här ligger helt rätt eller inte, men hoppas det gör det.

Jag fick en idé som kanske några av er andra också haft angående det här med att hårddiskarna är dagens flaskhals.

Det finns sätt för att koppla ihop flera diskar så att de arbetar snabbare, men de systemen är ofta väldigt ineffektiva. Jag kom att tänka på en sak som jag inte är 100% säker skulle göra det snabbare men jag tror det.

Tanken är att man måste ha minst 2st hårddiskar i sitt system. Om hårddiskarna sitter för sig, i RAID0 eller i RAID1 ska inte spela någon roll.

Det jag tänkte på var att man programmerar ett spel eller ett program att lära sig läsa data och installeras på flera diskar samtidigt eller att kommunicera med RAID kontrollern och ge den konkreta arbetsuppgifter.

i fallet om man har 2st separata diskar tänkte jag:
1: Spelets install wizard installerar halva spelet på var disk.
2: När spelet laddas så läser den från båda diskarna samtidigt, tex modeller och ljud från en och texturer och banor från den andra.

I fallet om man har RAID0:
1: Spelet installeras nästan precis som vanligt förutom att istället för att dela filerna på 2 så delar man upp hälften av filerna på en disk och den andra hälften på den andra disken.
2: När spelet ska laddas så säger den till RAID kontrollern att varje hårddisk ska läsa individuella filer. Dvs så dom inte läser en och samma fil utan att en läser en modell samtidigt som den andra läser in texturen till den modellen.

i fallet om man har RAID1:
1: Installera precis som vanligt
2: Precis som på RAID0, ge diskarna order om att läsa olika filer samtidigt istället för att låta dom läsa samma fil samtidigt eller delar av samma fil samtidigt.

Nu vet jag inte hur det här skulle funka, om det skulle bli snabbare eller inte och om det ens är möjligt att göra något sådant. Men om man tex skulle låta spelen kommunicera med RAID drivrutinerna skulle det kanske gå, jag vet inte.

Vad tycker ni om de här idéerna och tror ni det skulle bli bra eller ej?

Permalänk
Medlem

Helt ärligt har jag svårt att se att det skulle bli någon större förbättring (om ens alls) mot att bara använda raid0 eller mjukvaruraid. Din raid0 "lösning" gör det dessutom helt meningslöst att köra raid0.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない