Hur ska jag installera en sata-disk utan floppy!?

Permalänk
Medlem

Hur ska jag installera en sata-disk utan floppy!?

Fick just en sprillans ny disk, sata2.

Problemet är att jag inte har någon floppy, annars vore det ganska lätt eftersom jag har disketten man får med moderkortet.

Har ett Dfi lanparty Ultra-d.

Har sökt runt lite men inte riktigt hittat samma problem, jag söker nog ganska dåligt...

Permalänk
Medlem

microsoft e skit
jag har en floppy jag kopplar in när ja ska göra det.
liksom floppy e från 70 talet

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Asså, jag har en floppy i huset och den sitter i hempc:n, och den sitter typ fastnitad där i...

försökt få loss den förut men allting sitter som berget.

Permalänk

Jag har 3!!!
Den ena fick jag med servern jag köpte nyligen, den andra sitter i vår HyrPC och den tredje sitter i farsans gamla trotjänare.

OnT: Hmmm kolla om en uppgradering av BIOS gör att du slipper det, själv har jag inte behövt någon diskett föratt köra nån av mina 4 SATAdiskar

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Jag har 3!!!
Den ena fick jag med servern jag köpte nyligen, den andra sitter i vår HyrPC och den tredje sitter i farsans gamla trotjänare.

OnT: Hmmm kolla om en uppgradering av BIOS gör att du slipper det, själv har jag inte behövt någon diskett föratt köra nån av mina 4 SATAdiskar

Behöver man inte floppy till det också?

Edit:

Nu, har jag lyckats flasha om bios med Winflash och det verkar funka. Datorn hittar hårddisken men jag kan fortfarande inte använda den.

Den finns i enhetshanteraren men inte i "Den här datorn".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
Behöver man inte floppy till det också?

Edit:

Nu, har jag lyckats flasha om bios med Winflash och det verkar funka. Datorn hittar hårddisken men jag kan fortfarande inte använda den.

Den finns i enhetshanteraren men inte i "Den här datorn".

Du måste ju partitionera och formatera disken. Högerklicka på 'den här datorn', välj 'Hantera', 'Diskhantering', där finns din disk opartitionerad. Står dessutom i FAQ om detta standardproblem.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Om du nu kommer in i Windows och behöver drivrutiner från en floppy så har du väl två alternativ:
a) Kopiera drivrutinerna via en annan dator som har floppy och skicka via nätverk/internet/nåt annat (MSN om inte annat).
b) Ladda ner nyaste drivisarna från tillverkarens hemsida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Du måste ju partitionera och formatera disken. Högerklicka på 'den här datorn', välj 'Hantera', 'Diskhantering', där finns din disk opartitionerad. Står dessutom i FAQ om detta standardproblem.

Tack, nu formateras den..

Antar att jag inte letade ordentligt i FAQ.

Edit:
Nu fungerar hårddisken som vanligt, MEN det ploppar upp en "säker borttagning av maskinvara" för just den nya hårddisken.

Kan man ta bort den?

Permalänk
Medlem

Om du med "den" menar disken så ja, SATA stödjer hot-swap vilket är att man kopplar in/ut diskar medan datorn är på, som USB-diskar.

Om du inte gillar ikonen så får du väl "gömma" den i WinXP.

Permalänk

Inte säkert, alla diskar klarar inte det.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.