PATA-kabel bak och fram

Permalänk
Medlem

PATA-kabel bak och fram

Har en hårddisk nere i datorn och DVD-brännare högt uppe, så jag skulle behöva en kabel med långt avstånd mellan master och slave, m.a.o. tvärt om mot hur kablarna är gjorda.
Går det att svänga om kabeln, sätta den blå moderkortskontakten i DVD-brännaren, och den svarta master-kontakten i moderkortet? (jag jumprar själv och använder inte cable select.)
Eller måste man fixa nån specialkabel?

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Hedersmedlem

Det ska inte spela någon roll åt vilket håll du vänder kabeln.

Gamla ide-kablar var inte märkta och de vände man åt vilket håll man ville utan problem

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Det är dock värre med ATA100-kablar. De är på nåt sätt gjorda så att den blåa kontakten SKA kopplas i moder/kontrollerkort för full hastighet. Det går naturligtvis att vända kabeln men resultatet kan bli att man inte får ut mer än 33MB/s med risk för drop-outs m.m.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Ja, det var det jag lite fått intryck av... får löda en förlängning kanske.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk

du kan inte göra kabeln längre än 90cm sammanlagt har jag hört.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Behöver inte så lång heller, men slave-kontakten måste vara ca 40 cm från master-kontakten.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
Det är dock värre med ATA100-kablar. De är på nåt sätt gjorda så att den blåa kontakten SKA kopplas i moder/kontrollerkort för full hastighet. Det går naturligtvis att vända kabeln men resultatet kan bli att man inte får ut mer än 33MB/s med risk för drop-outs m.m.

En av ledarna är klippta mellan den blåa och mittenkontakten, hamnar den mellan två enheter blir det galet.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem

Nåja, då är det bara att studera kabeln, skarva ledaren och kapa motsvarande mellan den svarta och gråa.

Visa signatur

I serverrummet kan ingen höra dig fisa

Permalänk
Hedersmedlem

hittade nu en kabel som kanske löser problemet.
http://www.kjell.com/?item=38040
Märk att man trots antalet uttag endast kan koppla 2 enheter till kabeln

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.