WD Raptor debatt, hur bra är dom?

Permalänk

WD Raptor debatt, hur bra är dom?

Tjena alla där ute!

Jag tänkte att eftersom det kommer så många nya hårddiskar nu i samband med sata/sata2 och dom blir snabbare och snabbare att vi skulle dra igång en liten debatt om en mycket populär hårddisk, Raptor!

Alla frågor om denna disk kan ställas här, erfarenheter, klagomål osv!

Det skulle ju gå att söka, men då får man lätt upp gammal info och där den jämförs med gamla diskar.

Är skillnaden fortfarande lika stor?

VÄLKOMNA!

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk

Jämförde två av mina diskar (74GB Raptor vs 200GB Seagate Barracuda) båda SATA.
Raptorn hade 8ms accesstid medans SGn hade 12.8ms
Raptorn läste 77,9MB/s medans SGn bara kom upp i 54MB/s
Även i "burst" så låg raptorn mycket bättre till, 136,5MB/s vs 108MB/s

Så ja, skillnaden är stor

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Du vet att det redan finns massor med trådar om raptorn?
testa sökfunktionen, den funkar ibland.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk

okej

det börjar luta åt raptorhållet vid min egen hårddisk-investering.
vad tycker den om att stå på högkant? som den gör i Aspire X-qpack?

alltså, stående med långsidan neråt.

Tänkte mest på lager osv.

om du läser min text längst upp ser du varför jag inte vill gå efter gammalt material.

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
...
vad tycker den om att stå på högkant? som den gör i Aspire X-qpack?

alltså, stående med långsidan neråt.

Tänkte mest på lager osv.
.

Det är samma för raptorn som för alla andra diskar med placeringen.
Det är också något det har skrivits i massor av trådar om, Det står även i FAQ.
Som sagt sök, många har jämfört raptorn med SATA-150 och SATA-300 diskar.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Jämförde två av mina diskar (74GB Raptor vs 200GB Seagate Barracuda) båda SATA.
Raptorn hade 8ms accesstid medans SGn hade 12.8ms
Raptorn läste 77,9MB/s medans SGn bara kom upp i 54MB/s
Även i "burst" så låg raptorn mycket bättre till, 136,5MB/s vs 108MB/s

Så ja, skillnaden är stor

Dom nya 7200.10 diskarna från seagate har klart högre överföringshastighet, mina kommer upp i över 66MB/s så om det är stora filöverföringar man ägnar sig åt så är det inte någon större vits att köpa en raptor. Vill man däremot ha en rapp system disk är raptorn det bästa... ehh, enda... valet.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Geeks
SweClockers

Jag har ägt många raptors men har numera tröttnat på usel prestanda/pris-ratio. Köp två stycken vanliga diskar och kör i raid så har du mycket bättre prestanda än en svindyr raptor. Kan rekommendera Seagate 7200.10.

*Rubrik redigerad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

Som jag har skrivit många gånger tidigare:

låg åtkomsttid (systemdisk): Raptor
hög överföringshastighet: RAID0 (med 7200rpm-diskar)

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

om jag installerar spel på en raptor, kommer det ta kortare tid att tex ladda banor osv jämfört med en samsung spinpoint?

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Permalänk

Men det handlar ju inte bara om hastighet, tycker jag iaf. Visst, du kanske inte får så himla stor prestandavinst men samtidigt är det kul att ha dem, de är svinigt snygga och det känns liksom bra att använda dem.
Ungefär samma sak som att det inte är så himla nödvändigt att ha en quad-core processor men när du väl har den känns det ändå sjukt bra.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har haft WD raptor som systemdisk i princip sen modellen kom till sverige och de (jag har två) är nog utan tvekan det bästa hårddiskköpet jag gjort sen jag köpte min första 7200rpm disk (ibm deathstar)

Att köra två stycken i raid0 är bara dumt eftersom man då blir av med den kortare söktiden och det är precis den man vill åt med en raptor. Det kvittar hur mycket cache eller hur snabbt gränssnitt man sätter på en 7200rpm-disk, det tar ändå lika lång tid för skivan att snurra ett varv.

Datorn upplevs som snabbare även om det inte skiljer mycket men man får det där lilla extra som gör att man tycker att det går fort.

Nackdelen med raptorn är dock att man inte får så många gigabyte per krona och att de inte är direkt tysta. Slänger man ner dem i en bra ljuddämpningslåda är de dock bra mycket trevligare ur ljudsynpunkt. Monterade i ett dåligt chassi är det däremot som att lyssna på en stenkross...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

Ang ljudnivån så låter min raptor knappt nått, med undantag för när den formatteras.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

Min 36Gb raptor är nästintill ljudlös och går väldigt kall i mitt Antec P150 chassi, den är monterad längst ner i chassit och ovanför sitter det 3 diskar till.
Idlar just nu i 27 grader

Har den för systemet och spel, är väldigt nöjd med den