Flashminnen som backup?

Permalänk
Medlem

Flashminnen som backup?

1gb flash-minneskort kostar ju noll och ingenting nu.
Hur pass bra lämpar dom sig för backup?
Har en massa kod och dokument som jag vill backuppa lite då och då t.ex.

Hur länge klarar sig ett flashminneskort ungefär efter skrivning. Hur många gånger kan man säkert skriva över/läsa ett o.s.v.

Permalänk
Medlem

Att ha ett är ganska värdelöst. Skulle du tappa det och disken skulle gå sönder ungefär samtidigt är det kört.

Jag brukar alltid rekommendera att man skaffar ett par stycken. Ha samma backuprutin med skifta mellan de olika minnena så får du en riktigt bra backup. Se till att sprida dem också. Ha en hemma, en på jobbet, en i väskan och så vidare. Minst chans för stöld eller i värsta fall, brand.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Ja alltså, det blir ju några stycken då såklart.
Var mest nyfiken på hur länge man säkert kan spara data på dom.
Cd/dvd-skivor kan ju få för sig att dö rent spontant samt är lättskadade.
Hårddiskar kan gå sönder när dom vill osv. Känns ju smidigare med flash-minnen då om man inte vill kasta ut feta pengar på en bandstation

Permalänk
Geeks
SweClockers

Är inga problem att backa upp på flashminnen. Använder just flash för att backa upp dokument på min laptop, och det fungerar utmärkt. Kanske inte att rekommendera vid större mängder data, men för någon gig eller så går det bra.

Skulle dock rekommendera att du har mer än en kopia på datan du tänker spara, på olika stickor givetvis.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015