Behöver hjälp med låga överföringshastigheter.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med låga överföringshastigheter.

Har ganska nyligen inhandlat en ny dator, men då den kör SATA2 och alla mina gamla diskar av uppenbara skäl är IDE så pillade jag upp min gamla dator som någon slags lagringsserver. Problemet är att jag får extremt låga överföringshastigheter inom nätverket, beror det på att mina gamla diskar jobbar för långsamt eller nätverket?

Routern min har 100MBits överföringskapacitet, kör sladd tilll den från den nya datorn .. trådlöst nätverk a 54MBit till "servern". Snabbast uppmätta hastighet från servern till datorn är 1,5MiB/s.

Jag utgår från att jag inte är någon total knöl, trots detta får jag inte riktigt matematiken att gå ihop

Förklaring eller lösning skulle uppskattas!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Det är inte så att den är fel konfiguerad på nått sätt så det går via internet? Beror på vad du har för internet. har du 100/10 så kan du komma upp i de. Har du mindre så kan de inte vara de. isåfall kan de vara att du kör nätverkskortet i 10 mbit..

EDIT: läste ordentligt nu. har du trådlöst TILL servern? isåfall stämmer det rätt bra med 1.5 Mib/s. Du kommer aldrig upp i 54 mbit i praktiken.

Permalänk
Medlem

Japp TILL servern är det trådlöst, ok att den inte kommer upp i 54MBit i praktiken, men runt 20 kunde man kanske förväntat sig iaf, eller?

Ska införskaffa ett 100/100 kort till den och se om det går snabbare via sladd.