2xraptor + 1xmaxtor 250gb

Permalänk
Medlem

2xraptor + 1xmaxtor 250gb

Jag är en nybörjare inom detta RAID och HDD område.

För tillfället har jag en MAXTOR 250 GB 7200 RPM HDD. Jag har planer att köpa en 10 000 RPM Raptor.
Efter att ha läst på vissa forum och recensioner så har jag kommit fram till att man får mer prestanda ur 2xraptor i RAID0x2 (?).

Varför jag vill köpa nya hårddiskar:

Jag spelar World of Warcraft på 1680x1050 och maximal kvalitet i ~20-50 fps.
När jag spelar in med fraps så sjunker det till ~10-30 fps.
Kan detta bero på att hårddisken jag har inte klarar den bandbredden som krävs?
Kommer 2xraptor i RAID0x2 att klara den bandbredden?

Jag har byggt flera datorer själv, men aldrig monterat RAID HDD - vilka förkunskaper bör jag ha? Följer alla nödvändiga sladdar med hårddiskarna?

Moderkortet är följande:
http://www.asus.com/products.aspx?l1=3&l2=15&l3=148&model=375...

Innan ett inköp av dessa hårddiskar vill jag ha råd från experter.

Permalänk
Medlem

Inte så att det är kanske grafikkortet som är problemet?

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojje_c1
Inte så att det är kanske grafikkortet som är problemet?

ASUS 7800 gt, 256. Det ska nog klara det. Jag fick höra att fraps tar 10% av grafiken medans resten är HDD bandbredden. Har dessutom en 4000+ and 1,5 GB ram.

Permalänk

Du behöver inga speciella sladdar eller så, bara koppla in hårddiskarna till rätt kontakter så sätter du upp din raid array i raidcontrollerns bios.

Om snabbare hårddiskar kommer hjälpa dig eller ej kan jag inte sia om, men jag har hört att laddtider i spel sjunker betydligt med dubbla 10k diskar i raid 0.

Helst ska man ha ett separat riktigt raidkort med egen cpu & ram, då raid stjäl lite systemprestanda. Om det är värt priset är en annan femma. Ett riktigt raidkort med 2 kanaler kostar minst 12-1300.

Visa signatur

Min data är bättre än din data.

Permalänk
Medlem

In-game prestanda ska väl inte ha nåt med hårddiskar att göra? För sen när kräver ett spel snabbare linjär läshastighet än vad dagens diskar klarar av?
Raid0 ökar ju bara linjära hastigheten medan söktiden försämras.

Och du verkar inte riktigt veta vad Raid0 är då du skriver "x2" efteråt varje gång. Eller betyder ditt "x2" bara att det är två diskar i Raidet?

Gissar på att det är dina andra komponenter som är för långsamma.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
In-game prestanda ska väl inte ha nåt med hårddiskar att göra? För sen när kräver ett spel snabbare linjär läshastighet än vad dagens diskar klarar av?
Raid0 ökar ju bara linjära hastigheten medan söktiden försämras.

Och du verkar inte riktigt veta vad Raid0 är då du skriver "x2" efteråt varje gång. Eller betyder ditt "x2" bara att det är två diskar i Raidet?

Gissar på att det är dina andra komponenter som är för långsamma.

Problemet är när han drar igång FRAPS, då sparas ganska mycket information i realtid på diskarna, samt att fraps komprimerar videon något i realtid. x2 kan innebära att han tänker köra 4 diskar på 2 olika raid0 setups? En där spelet ligger, och en där han sparar videon?
Hursomhelst, jag tror din processor är flaskhalsen, en fet dual core hade nog gett bäst förbättring av prestandan när du har fraps rullande, även om min fps när jag har fraps igång gick upp en hel del, så var det inga extrema siffror.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED