Få hårddisken att hålla keft

Permalänk
Medlem

Få hårddisken att hålla keft

Hoj

Sitter här och är ganska irriterad. Eftersom hela min dator burrar som ett helt rea plan så tänkte jag göra något åt det. Jag kom ganska fort fram till att det var hårddiskarna som lät. Så jag köpte Coolteks egna ljuddämpar kit, bara för att få "plupparna" till hårddiskarna. Efter ca 5 mins försökstid så insåg jag att detta kommer aldrig att funka, eftersom "plupparna" är ca 1.5 cm stora och mina hål är ca 0.3 cm stora. Så då slopade jag den ideen. Men sen idag så fick jag för mig att hänga upp dom i skosnören. Sagt och gjort. Det blev inte ett skit tystare. Så jag fick fram att det är min Samsung Spinnpoint 250gb som låter. Den vibrerar så mycket så att mina föräldrar på nedanvåningen hör det. Tar jag ut de andra hårddiskarna så fortsätter det endå. Så det måste vara den.
Så nu till min fråga: Hur täpper jag till truten på denna hårddisk?
EDIT: Har ett Chieftec Dragon Fulltower och jag har placerat hårddiskarna uppe i "cd slotsen"

//en irriterad Lasse

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk

Var ju en här på forumet som la hårddisken på disksvampar om jag minns rätt. I botten på chassit, kan ju vara värt att testa.

Permalänk
Medlem

hehe ok, det måste jag testa!

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Avstängd

Vän,

Se till att ställa in AAM på Quiet.

Permalänk
Medlem

Häng upp den i gummisnoddar!

Visa signatur

Im a hijacker!

Permalänk
Medlem

TANDEMCYKELN
Var gör man det?

EDIT: Hittade det och fick ner Sonys egna program. Men när jag såg DOS och disketter var invulverat så tappade jag intresset direkt. Då måste jag altså köpa en floppy och disketter, nej tack!
Varför inte hänga med i utvecklingen och skapa progam som kan köras i windows och inte i DOS.

Hackare
Tror inte det hjälper så mycket, blir nog lika kass som skosnörena.

Visa signatur

"One of my friends once told me that the geekiest thing a guy can do, is to have a favourite file format."

Permalänk
Medlem

Läs lite i Modifikation's delen på forumet, där finns lite folk som byggt om hdd rack. eller gör som jag. coop forum säljer sittunderlag för 12.90kr st. lägg det på botten, hitta ett gammalt hdd rack, eller bygg ett och ställ det på den skummgummibottnen. då kommer den bli lite tysstare iaf, eller så finns det ja mååånga sätt att få den tystare. om du vill veta hur jag gjort eller se bild så pma mig så får du se hur jag menar
Lycka till

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Medlem

Gummisnoddar brukar torka ut och gå av så det är inte att rekommendera.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PMJ
Gummisnoddar brukar torka ut och gå av så det är inte att rekommendera.

Instämmer. Ta istället resårband som säljs i sybehörsaffärer. Även om gummit i dem också torkar och går av med tiden, kommer textiltrådarna hålla kvar disken tills du hinner byta.

Diskarna är (var?) designade för att ha metall längs sidorna (=vara skruvade i hårddiskracket) och leda ut värmen den vägen. Det betyder att om man kopplar loss disken från hårddiskracket och hänger upp dem i resårband eller lägger dem på sittunderlag eller svampar så kommer temperaturen att stiga, och man kan behöva extra kylning.

Diskarna har ofta en arbetstemperatur upp till 55 grader, men livslängden ökar väldigt mycket om man kan hålla nere temperaturen. Mina går t.ex. i max 35 grader även vid mycket I/O. Använd lämpligt övervakningsprogram för att kolla disktemperaturerna, och montera en fläkt som blåser på dem om tempen kryper uppåt 45-strecket.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

i mitt fall så har jag 2st 120mm fläktar som går fullvarv hela tiden över mina hdds, som aldrig stiger över 31 grader. jag har också dem i (tror det är vanlig plåt) 2st rack, gamla sådanna som jag tejpat ihop och bara satt på golvet.

Visa signatur

Dator : Ryzen 7 5800x ; 32GB Ram; RTX3070 Ti

Permalänk
Avstängd

Lasse.L: Maxtor har/hade ett program för att göra det i Windows.