MS-DOS Startdiskett med fickminne

Permalänk
Inaktiv

MS-DOS Startdiskett med fickminne

Hej!

Jag undrar om det är möjligt att göra ett vanligt fickminne till ms-dos startdiskett och sedan boota datorn med fickminnet i usb kontakten? Kan bios känna av ett externt minne som sitter i usb?

Jag har ingen floppy i datorn så jag måste komma på ett alternativt sätt...

Jag har ett Abit KN8-Ultra moderkort

Permalänk
Medlem

japp det går -och det finns vissa verktyg som gör det åt dig...

men jag har inte haft tur med de jag testat utan har fått göra det själv vilket alltid har inneburit att man behöver en 98floppy
(lite ironiskt när det är floppyn man vill bli av med)

om din bios klarar av att ha USB som boot ser du när du väljer startalternativen

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

En google sökning med den kryptiska strängen "How To Boot From A USB Flash Drive" gav följande resultat http://www.bootdisk.com/pendrive.htm tog ca 10 sekunder att genomföra detta.

Lär dig att söka först.

Permalänk
Inaktiv

Ge dig!

Alltså man blir så helvetes förbannad på lama jävla svar från sådan idioter som dig. Detta är ett forum för datorkunniga personer och alla vi andra som behöver lite extra hjälp. Visst hade jag kunnat googla men jag vet ju inte vad jag letar efter och vill gärna ha extra information från någon som pedagogiskt kan gå igenom vad det är som gäller.

Det är så fruktansvärt segt att mötas med sura avsnäsningar om att man ska söka först i ett kör, detta är ett forum och man ska inte behöva vara rädd för att droppa en tråd. Blir du arg för att svaret finns på någon skabbig 80-tals hemsida så får du väl ge fan i att svara, gå och slå dig själv eller något så du får utlopp för din ilska någon annanstans.

Men du ska ha tack för länken.

/MoFa

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

en av alla poster jag gjort tidigare om samma ämne (instruktion på engelska)...

en till men på svenska...(samt med tillägg för flash av bios)
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moffe79
Ge dig!

Alltså man blir så helvetes förbannad på lama jävla svar från sådan idioter som dig. Detta är ett forum för datorkunniga personer och alla vi andra som behöver lite extra hjälp. Visst hade jag kunnat googla men jag vet ju inte vad jag letar efter och vill gärna ha extra information från någon som pedagogiskt kan gå igenom vad det är som gäller.

Det är så fruktansvärt segt att mötas med sura avsnäsningar om att man ska söka först i ett kör, detta är ett forum och man ska inte behöva vara rädd för att droppa en tråd. Blir du arg för att svaret finns på någon skabbig 80-tals hemsida så får du väl ge fan i att svara, gå och slå dig själv eller något så du får utlopp för din ilska någon annanstans.

Men du ska ha tack för länken.

/MoFa

Med en såndär attityd känns det ju riktigt roligt att hjälpa dig..
Du kanske vill att jag ska komma hem till dig och läsa upp mitt inlägg så att du inte behöver anstränga dig med det också?

Det finns ett riktigt bra prog. för att göra USB-minnet boobart.. Men jag har ingen lust att hitta länken åt dig, så det får du göra själv..

Visa signatur

Raid is not backup

Permalänk
Inaktiv

Men titta ännu en stjärna!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moffe79
Ge dig!

Alltså man blir så helvetes förbannad på lama jävla svar från sådan idioter som dig. Detta är ett forum för datorkunniga personer och alla vi andra som behöver lite extra hjälp. Visst hade jag kunnat googla men jag vet ju inte vad jag letar efter och vill gärna ha extra information från någon som pedagogiskt kan gå igenom vad det är som gäller.

Det är så fruktansvärt segt att mötas med sura avsnäsningar om att man ska söka först i ett kör, detta är ett forum och man ska inte behöva vara rädd för att droppa en tråd. Blir du arg för att svaret finns på någon skabbig 80-tals hemsida så får du väl ge fan i att svara, gå och slå dig själv eller något så du får utlopp för din ilska någon annanstans.

Men du ska ha tack för länken.

/MoFa

Och du kan väl slå på en kudde eller något och få utlopp för din ilska på den istället för här? Kasta inte sten i glashus...

Med detta sagt låser jag tråden, den har redan ballat ur.

*tråd låst*

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe