SATA300 kontrollerkort

Permalänk
Medlem

SATA300 kontrollerkort

Hej

Jag har sedan tidigare ett Promise Ultra 133 kontrollerkort som har funkat alldeles utmärkt och diskarna hittades direkt. Nu när jag har inhandlat mitt nya kontrollerkort (Promise Sata300 Tx2plus) hittar jag inte alls mina två hitachi-diskar som är anslutna till kortet. I Enheteshanteraren har den ett ganska underligt namn (D347PRT SCSI Controller) och Windows verkar självmant ha installerat det här kortet. Det verkar helt omöjligt och välja en annan drivrutin, D347PRT SCSI Controller-namnet verkar kvarstå. Jag skulle gissa att det är här problemet ligger, den vägrar och släppa just den drivrutinen. Om jag avinstallerar den och sedan väljer "Sök efter maskinvaruförändringar" så dyker den bara upp igen.

Några ideér? Finns det något sätt och kanske avaktivera funktionen som gör att den automatiskt går och letar efter drivrutiner så jag kan försöka och installera en annan drivrutin?

Permalänk
Hedersmedlem

Dyker den upp automatiskt? du menar väl att när du klickar på: "sök efter bästa drivrutin" så installeras den?
Välj bara: "Avancerat: jag väljer själv vilken drivrutin som skall installeras".

Minns tyvärr inte ordagrant vad det står i menyerna.
Men annars kan du ju alltid läsa manuallen. Där bör det stå mer noggrant, hur du installerar kortet.

Permalänk
Medlem

Avinstallera den och sen lägg till den genom att som airwolf säger välja själv vilken drivrutin som ska installeras.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

D347 är ju Deamon Tools.

Visa signatur

Opteron 144 1,8@2,61 w/TTBT (1.56V, I38C/L49C) - MSI K8N Neo4-FI - 2Gb Noname DDR400 - 1*250Gb Maxtor DM10 S-ATA - Matrox Mystique PCI (!) - Fortron Source 550W

Permalänk
Medlem

Man behöver inte ens avinstallera den. Gå in i enhetshanteraren, dubbelklicka på enheten, välj fliken drivrutin och sen uppdatera drivrutin.
I första rutan väljer du nej så den inte går ut på nätet, i rutan efter så väljer du "installera från en lista eller en angiven plast". I nästa ruta så letar du upp sökvägen till din nya drivrutine och väljer "ok".
Förhoppningsvis så kommer den hugga tag i den drivrutinen istället så du får rätt.
Windows är dock långt ifrån perfektion...

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Tänkte uppdatera er lite på problemet. Det verkade som jag hade missat och strömförsörja kortet men det här verkar jag inte riktigt lyckas med. Så här står det i manualen:

"Attach your system case's 2- or 4-pin LED cable to the LED connector..."

Det finns två olika LED connectors på kortet, en heter "Individual LED connectors och den andra heter "Aggregate LED connectors."

Jaha, tänkte jag och tog en ledig fyrapinnare och kopplade den på kortet. Datorn går inte ens igång. Prövade den andra (Aggregate LED connectors) och samma sak händer. Fel kabel? Finns det någon 4-pinsladd jag inte känner till?

EDIT: Kortet verkar rätt så dött, har prövat och bytit PCI-plats.

Permalänk
Medlem

En ledig fyrapinnare ??

uuuh, inga hd kontrollers behöver extra stömmatning, bara överdrivet testosteronstinna grafikkort som behöver sånt.

den HD led jumper som sitter på kontrollerkort kan (om man vill) anslutas till en lysdiod på utsidan av chassit, men det brukar inte behövas eftersom datorn ofta själv klurar at att diskativitet försiggår.

förhoppningsvis har jag missförstått dig, annars kan du ha kokt din kontroller. =/

Permalänk
Medlem

Jag har garanterat inte kokt det kort jag har nu i alla fall Jag va och lämnade in det förra, fick ett nytt, men samma sak händer men det här kortet. Det händer ingenting när jag har har startat upp datorn men nya kortet i, den känner helt enkelt inte av det

Permalänk
Medlem

Hmm, inga fågetecken i hardwarelistan?
Har du några andra PCI kort i maskinen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frater
Hmm, inga fågetecken i hardwarelistan?
Har du några andra PCI kort i maskinen?

Nepp, ingenting. Jag har andra PCI-kort i datorn och jag har prövat kontroller-kortet på en annan PCI-plats.

Permalänk
Medlem

Ok, fick för ett ögonblick den onda aningen att PCI-bryggan hadde fått en kyss av den tidigare utflykten med strömkabeln, fast de brukar vara rätt robusta för att hantera just sådana grejor.

Har du en annan dator tillgänglig som du kan testa kontroller+disk i?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frater
Ok, fick för ett ögonblick den onda aningen att PCI-bryggan hadde fått en kyss av den tidigare utflykten med strömkabeln, fast de brukar vara rätt robusta för att hantera just sådana grejor.

Har du en annan dator tillgänglig som du kan testa kontroller+disk i?

Jag prövade det förra i en annan dator och där hände det ingenting heller. Därför gick jag tillbaka till Webhallen och fick ett nytt kort men samma sak verkar hända med det här kortet... Jag förstår verkligen ingenting :S

Och det finns knappast något jag missat, det enda som finns på kortet är fyra sata-porta, två led connectors och en Management Connector som man bara ska använda om man har ett SuperSwap 1100 eller 4100-kort.

Så jag är 99,9% säker på att jag har ett fullt fungerande kort som jag har satt på en PCI-plats som jag vet fungerar (eftersom mitt andra kontroller-kort satt där.) Så vad kan ha hänt?

Permalänk

Räcker det inte med en tråd...?

Hursomhelst. Har du följt manualen till punkt och pricka? Följande finns att läsa där:

Windows XP
New Installation
The following details the installation of the SATAII150 or SATA300 Serial ATA
Controller drivers while installing Windows XP.
1. Start the installation:
• Floppy Install: Boot the computer with the Windows XP installation
diskettes.
• CD-ROM Install: Boot from the CD-ROM. Press F6 after the message
“Press F6 if you need to install third party SCSI or RAID driver” appears.
2. When the Windows XP Setup window is generated, press S to specify an
Additional Device(s).
3. Insert the driver diskette into drive A: and press Enter.
4. Choose Windows Promise SATAII150/SATA300TX2plus [or TX4] (tm) IDE
Controller from the list that appears on screen, and then press the Enter.
5. Press S to use the driver on the floppy disk and then press Enter to continue
with installation.
6. The Windows XP Setup screen will appear again saying “Setup will load
support for the following mass storage devices:” The list will include
“Windows Promise SATAII150/SATA300TX2plus [or TX4] (tm) IDE
Controller”.
NOTE: If there are any additional devices to be installed, specify them now.
When all devices are specified, continue to the next step.

7. From the Windows XP Setup screen, press the Enter. Setup will now load all
device files and then continue the Windows XP installation.
Existing Installation
After installing the SATAII150 or SATA300 Serial ATA Controller card and
rebooting your system, Windows XP setup will show a “Found New Hardware”
dialog box.
1. Insert the driver diskette into the A:\ drive.
2. Choose Install the software automatically and press the Enter key.
3. Choose Windows Promise SATAII150/SATA300TX2plus [or TX4] (tm) IDE
Controller from the list that appears on screen, and then press the Enter
key.
4. If using a driver that has not been digitally signed by Microsoft, you will be
asked if you want to continue the installation. Click Continue anyway.
5. When the New Hardware Wizard has finished installing the SATAII150 or
SATA300 driver, click Finish.
Confirm Installation
1. Right-click on the My Computer icon and select Manage from the popup
menu.
2. From the left panel, select Device Manager.
3. Click the “+” in front of SCSI and RAID controllers. “Windows Promise
SATAII150/SATA300TX2plus [or TX4] (tm) IDE Controller” should appear.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Hehe, du har rätt Kan hålla mig till den här tråden nu.

Jag kan inte följa den till punkt och pricka eftersom jag inte har någon floppy. Frågan är om man verkligen måste installera så för att den ens ska känna av kortet. Mitt andra Ultra 133-kort hade också en ganska krånglig installation men det var bara och plugga in, och installera som vanligt. Ska jag bli tvungen och köpa en floppy och pröva det där sättet? Och btw, Bungalow hade samma kort och det hittades i alla fall.

Permalänk

Visst är det drygt att behöva köpa en diskettstation för ca 150:-

Säger manualen att du skall ha en diskett så är det så, inte så stor ide att diskutera då inte... Vill du ha problem eller vill du få kortet att fungera ua, valet är ditt.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem

Jag citerar Bungalow:

"den hittar kortet men man måste installera drivisar står det"

Problemet för mig är ju att den inte ens hittar kortet. Inget installationssätt i världen kommer hjälpa mig om den inte gör det. Min fråga kan är då, vad kan detta bero på? Jag ska för säkerhets skull pröva även detta kort i min andra dator.