Samsung SATAII (den läser/skriver för sakta)

Permalänk
Medlem

Samsung SATAII (den läser/skriver för sakta)

Jar kopplat in min Samsung SpinPoint SP2504C men den läster och skriver för sakta.

Så här ser benchmarken ut.

http://lordset.madtracker.net/drive.GIF

Ska inte SATAII R/W i 3GB/s?

Jag kör på Asrock dualSATA2 moderkort. I enhetshanteraren står det att det är en SCSI.

Vad gör jag för fel??

Visa signatur

ASRock 939Dual-SATA2, AMD 64 3500+, 1024 AData DDR400 x 2 dual, Samsung SATAII SpinPoint P120 250gb, Western Digital IDE 120 GB, Sapphire Radeon X1900GT, Soundblaster Audigy ned framdel

Permalänk
Hedersmedlem

SATA-diskar tolkas i princip alltid som SCSI av Windows av nån anledning, t.o.m. mina PATA-diskar står som SCSI, troligen för att de är kopplade till ett extra kontrollerkort.
SATAII-standarden har en TEORETISK maximal hastighet på 3Gb/s, b som i bit vilket ger 375 MB/s, B som i Byte. dock finns det vissa fysiska gränser som inte är passerade ännu så dina 180 MB/s får ses som helt utmärkta.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

OK så det ar bara "falsk marknadsföing" då eller? Det är alltså omöjligt att få 3Gb/s?

En annan grej är att färgen där SATAII disken är blå. Alltså, all text är blå.
Varför är det så?

Visa signatur

ASRock 939Dual-SATA2, AMD 64 3500+, 1024 AData DDR400 x 2 dual, Samsung SATAII SpinPoint P120 250gb, Western Digital IDE 120 GB, Sapphire Radeon X1900GT, Soundblaster Audigy ned framdel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lordset
OK så det ar bara "falsk marknadsföing" då eller? Det är alltså omöjligt att få 3Gb/s?

Nej.
Bara för att SATA2 klarar 3 Gb/s så betyder det ju inte att hårddisken gör det.

Bara för att du får köra 110 km/h på motorvägen så betyder det inte att din moppe klarar 110 km/h.

Det är hårddisken som är långsam och inte SATA2 (men det finns tyvärr inga snabba hårddiskar). Finns ingen hårddisk som klarar av 3 Gb/s.

"En annan grej är att färgen där SATAII disken är blå. Alltså, all text är blå.
Varför är det så?"

Va?

Permalänk
Medlem

Så här der det ut och även på alla mappar och filer när man klickar in på hårdisken.

http://lordset.madtracker.net/disk2.GIF

Visa signatur

ASRock 939Dual-SATA2, AMD 64 3500+, 1024 AData DDR400 x 2 dual, Samsung SATAII SpinPoint P120 250gb, Western Digital IDE 120 GB, Sapphire Radeon X1900GT, Soundblaster Audigy ned framdel

Permalänk
Medlem

Du tryckte nog i "komprimera alla filer och mappar" när du formaterade partitionen/hårddisken.

Detta visas i windows (om man inte stänger av det) med blåa fil/mapp-namn.

Att komprimera filerna försämrar prestandan men gör så att filerna tar mindre plats så att man får plats med mer (redan komprimerade filer tjänar man inget på).

Om du vill ta bort det högerklicka och välj egenskaper och bocka ur det där.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av videfix
SATA-diskar tolkas i princip alltid som SCSI av Windows av nån anledning, t.o.m. mina PATA-diskar står som SCSI, troligen för att de är kopplade till ett extra kontrollerkort.
SATAII-standarden har en TEORETISK maximal hastighet på 3Gb/s, b som i bit vilket ger 375 MB/s, B som i Byte. dock finns det vissa fysiska gränser som inte är passerade ännu så dina 180 MB/s får ses som helt utmärkta.

Lite fel
Alla diskar som är kopplade till självständiga kontrollerkretsar (kort och på moderkortet) som brukar kräva speciell drivrutiner blir SCSI och RAID-enheter.
SATA-kontrollers har ju länge behöva haft egna kretsar på moderkorten som gjort att de synts på detta viset.
När man talar om megabyte (MB) i överföringssammanhang så är det vilken faktiskt mängd data som man kan skicka iväg och ta emot, inte riktigt vad kommunikationskanalen arbetar med.
SATA/150 och SATA/300 använder 8B/10B kodning av det som skickas. Så kanalen kör i 1,5 respektive 3 gigabit/s och det man skickar (data ifrån hårddiskens buffer) är teoretiskt max 150 respektive 300 megabyte/s.
Det är alltså rätt att dela med 10 istället för 8 i det här fallet.

180MB/s för en hårddisk som jag förstår det där testet inte är bara från buffertminnet är idag inte möjligt...
En väldigt snabb koll på hemsidan för testprogrammet (www.passmark.com) så verkar det använda filer för testet. Det förklarar en hel del.
Det blåa färgen betyder att NTFS:s diskkomprimering gäller för den mappen eller filen. Eftersom partitionen är blå gissar jag att allt under roten också är komprimerat (har för mig man kan välja att aktivera diskkomprimering när man formaterar en partition med NTFS). Testprogrammet har alltså fått värdena efter windows har behandlat den komprimerade datan (tydligen så skickades det en del regelbunden data så det blev tämligen bra komprimerat).
För lagringsdisk som ska innehålla riktigt mycket komprimerad data (xvid-filmer, mp3 osv) så är det helt onödigt, men har man data som kan komprimeras bra (med general purpose loss-less komprimering) så finns ju nyttan.

Edit: echo han före med komprimeringssnacket

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

tack för alla mycket givande svar. man lär sig alltid nåt nytt på detta forum
Nu ska jag disabla komprimerings grejen. Tänkte nämligen installera windows på SATA disken. Visst borde windows arbeta snabbare på den? Plus att den är en mycket tystare disk.

Visa signatur

ASRock 939Dual-SATA2, AMD 64 3500+, 1024 AData DDR400 x 2 dual, Samsung SATAII SpinPoint P120 250gb, Western Digital IDE 120 GB, Sapphire Radeon X1900GT, Soundblaster Audigy ned framdel

Permalänk
Medlem

Jo, jag skulle inte köra windows på en komprimerad disk. Inte säker på om det fungerar ens.

Permalänk
Hedersmedlem

Det fungerar nog allt
Såklart får man inte har för stor klusterstorlek, det är ett av kraven.
Även om man väljer att komprimera partitionen när man skapar den så är det ju egentligen bara att alla filer och mappar ärver attributet för att komprimeras. Så om vissa filer (t.ex. ntldr) inte klarar av att vara komprimerade så behöver de bara inte ärva attributet.

Diskrensaren i windows har en bra funktion där man kan välja att komprimera gamla filer (dvs sådana som inte används på ett bra tag). När jag får fullt på windowspartitionen och inte lyckas rensa något som jag inte vill ha kvar brukar jag köra det och låta den komprimera filer som inte använts på några månader. Prestandaförlusten av detta är nog minimal.

Och echo du skrev att prestandan försämras av att komprimera filerna. Det håller jag inte med om att det alltid kan vara så. Har man väl en snabb processor (speciellt med multi-core) och hårddisken inte är så snabb så kan det vara mer värt att läsa lite från hårddisken och dekomprimera det i minnet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Jo, i teorin borde man kunna tjäna på att komprimera, men jag har fått intrycket av att det inte är så även med mycket processorkkraft över. Men jag har inte gjort några riktiga tester på det.
Kanske främst när det rör sig om många små filer.

Möjligt att windows fixar att installera sig på en krypterad disk och ignorerar attributet men jag har fått för mig att den vägrar försöka.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
[...]
Möjligt att windows fixar att installera sig på en krypterad disk och ignorerar attributet men jag har fått för mig att den vägrar försöka.

App app app!
Inte krypterad utan komprimerad som vi skrivit tidigare i tråden.
EFS (i NTFS som jag antar du råkade syfta på) är ju också kryptering på filnivå, och filer med systemattribut kan inte krypteras (men komprimeras, testade precis).

Iofs har jag inte testat om windowsinstallationen vägrar när den ser komprimeringsattribut på rootkatalogen (så att allt under ärver).
I efterhand går det givetvis att ordna det på i princip alla filer.

Krypteringen är ju kopplad till certifikat och användarkontona så det lär inte kunna installeras något direkt som krypterat då det inte kan finnas kryptering när ingen nyckel (användarkonton osv) skapats ännu.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Nä det förstås.
Lite snurrig idag