2 * RAPTOR i RAID0. Bänka hur, referenser?

Permalänk
Medlem

2 * RAPTOR i RAID0. Bänka hur, referenser?

Hallå gott folk.

Jag har gått och köpt mig en ny PC, vilket bl.a resulterade i 2*150GB Raptordiskar som jag kör i RAID0.

Jag skulle vilja bänka dessa för att se att de är pigga och fräscha och så snabba som de borde vara... Alltså inte bara ett program där jag får en siffra, för att sedan inte ha ngt att jämföra med.

Några tips på det?

Permalänk
Medlem

Hdtach är ett program som fungerar bra, det finns även en databas man kan jämföra med.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Many thanks.

159,2 Mb/s... Om man ska tro på referensvärdena i programmet så är det över den teoretiska gränsen för SATA150 iaf, men onlinedelen funkade inte för mig...

Ngn som vill kommentera 159,2?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är 150 MByte/s per hårddisk såklart eftersom SATA har enskilda kanaler. Så det är fullt möjligt att värdena stämmer.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det är 150 MByte/s per hårddisk såklart eftersom SATA har enskilda kanaler. Så det är fullt möjligt att värdena stämmer.

Att mätvärdena stämmer ifrågasätter jag inte ens, det är ville höra är t.ex siffrorna från ngn annan som kör raid. Låt säga på t.ex vanliga 7200 diskar?

Permalänk
Medlem

Låter som ett bra resultat.

7200RPM diskar får (som ensam disk) någonstans mellan 50 och 68MB/s, RAID 0 ger teoretiskt det dubbla, i praktiken klart mindre än så. Ditt resultat är altså rejält mycket bättre än2 7200RPM diskar i RAID0.

Du kan också gämföra ditt resultat med dom i den här tråden.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB