Promise SATA300 problem

Permalänk
Medlem

Promise SATA300 problem

tjena har varit och köpt mig en Promise SATA300 4-portar 3g.

Problem ligger i att man måste installera drivisarna med en diskett genom windows installationen. Jag har ingen diskettstation och orkar inte fixa en heller då jag inte har någon floppy strömsladd kvar...

Så hur kan man installera utan att använda sig av en diskett...

skivan jag fick med vill att jag ska sätta in en tom diskett så att alla drivisar läggs in på disketten.

Snälla hjälp mig!

Permalänk
Hedersmedlem

Har du windows installerat redan? Isf ska du bara behöva installera drivrutinen från CD. Diskettklabbet behövs bara om du ska installera windows på en tom hdd kopplad till kontrollern.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Jag har precis samma kort och har inte lyckas installera det. Måste man göra det genom Windows-installationen? Om jag bootar upp datorn med kortet i hittar den inte kortet alls. Hittar den ditt kort, Bungalow?

Permalänk

Måste man ha en diskett station så måste man... Det finns sällan några genvägar.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Måste man ha en diskett station så måste man... Det finns sällan några genvägar.

Det står ju i manualen att kortet är plug-and-play och sen kommer en beskrivning på ett väldigt omständigt sätt och installera kortet på... Mitt andra kontroller-kort (Promise Ultra 133 TX2) va hur lätt som helst och installera. Mitt nya kort hittar den inte ens.

Permalänk
Medlem

den hittar kortet men man måste installera drivisar står det och då hänvisar jag till skivan men den säger att det misslyckades.

Så jävla jobbigt ska nog lämna tillbaka skiten!

Permalänk
Hedersmedlem

Men det är knappast kortets fel.
Lyssna nu lite först.
XP kom på hösten 2001. Du inser hur mycket ny hårdvara som släppts sedan dess och hur mycket nya drivrutiner som behövs?
Ok.

Så ska du installera windows på en disk på ett modernt kontrollerkort behöver du ge drivrutiner till XP.
Ska du bara ha dem som lagringsdiskar så installera windows på den disken du tänkt använda (alltså som inte är kopplad till kontrollerkortet).
Har du redan windows installerat på en hårddisk ska du ju inte installera om och du behöver bara ge de nya drivrutinerna när windows frågar efter drivrutiner.

Om det är det första fallet så är ju XP gammalt som du märkt och enda sättet att ge drivrutiner till det är via disketten. Man kan även bränna en ny skiva som innehåller drivrutinerna (då hänvisar vi till www.nliteos.com som hjälper till med det).
I Vista kan man ge drivrutiner via USB-minnen bl.a. Det går frammåt.

Bungalow, som jag uppfattar ditt sista inlägg så har du windows installerat redan. Kan du kontrollera mappstrukturen på skivan och se var drivrutinerna kan finnas. Jag tror knappast tillverkaren varit så dum så de har buntad in dem in någon programfil som kopierar över det till en diskett bara. Isf lär det finnas nyare drivrutiner ändå på tillverkarens hemsida (skulle rekommendera det istället för att använda de ev. gamla på skivan).

Och plug'n'play handlar om att IRQ-nummer osv konfigureras automatiskt. Ojojoj om ni skulle behövt gjort det själv som man var tvungen att göra för typ 15 år sen (gissar), då lär ni inte lyckats med något som det gnälls i tråden på att det är inte är peka och klicka (tydligen).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Japp, Windows xp är redan installerat.

Har försökt med att tanka drivisar från deras hemsida men när har installerat och startar om datorn så hänger den sig på windows boot grejen och sen när jag startar om igen så är jag tvungen att välja "starta senast fungerande" vilket gör att drivisen försvinner...

Permalänk
Medlem

Men vad kan mitt problem bero på när jag inte hittar kortet överhuvudtaget? Jag har prövat och sätta kortet på en annan PCI-plats... Jag behöver verkligen alla tips jag kan få

Permalänk
Medlem

Nu har lyckats installera kortet...däremot så kan jag inte formatera skiten för då fastnar programmet. Har testat med flera olika program men det går inte.

Om jag startar om datorn så kan jag inte starta Windows utan tvingas välja

"starta från senast fungerande"

Det har kört sig totalt!

Permalänk

Jag ligger inne med samma problem. Installationen av drivrutiner hänger sig i slutet. Den hittas vid boot och hdd:n syns. Dock hänger den sig sedan när Windows startas. Kommer aldrig in i windows. Då får jag ta ut kortet och byta pci-slot. Då kommer jag in i windows och den hittas igen men är inte installerad. Jag kan göra om samma procedur igen men det går inget vidare. Har testat ta bort nycklar i regedit men det hjälper inte.

Jag använder drivers från deras hemsida och har testat flera olika.

Har använt ett annat kontrollerkort av Promise innan och funderar på om dem drivrutinerna sitter ivägen. Tänkte formatera disken och se om jag kan få ut dem då. Återkommer om jag har löst detta men jag tackar för ledtrådar under tiden.

Visa signatur

Lian-li PC-V2000 | Antec Neopower 480W | Abit AV8 3rd EYE K8T800 | AMD 64 3200+ | TwinMos 2*512 PC3200 Cl 2.5 | HIS Radeon 9600 A-I-W AGP | 1600GB hdd