Blir galen på DVD-brännaren

Permalänk
Medlem

Blir galen på DVD-brännaren

Jag har just inköpt ett antal DVD+RW skivor som jag nu försöker bränna på med min NEC 3550A brännare.
Jag har försökt i flera olika program, tex Nero, men det blir alltid samma fel.
Det går inte att formatera skivan.

Har tidigare bränt, utan några problem, på skivor som redan varit formaterade på en annan dator.

Nån som vet var felet ligger ? Brännaren ska klara av skivorna (Verbatim 4x).
Någon sa i en annan tråd något om firmware ? Att man kanske behöver uppdatera drivrutinerna till brännaren ?
Men det var ju bara ett par månader sen jag köpte datorn, så de kan knappast vara så gamla ?

Och hur uppdaterar man ? Jag har provat att ladda hem en något nyare version av firmware, men den kommer som en .bin fil som inte går att köra.

Att välja uppdatera drivrutin i enhetshanteraren verkar leda åt skogen, där vill de att jag ska söka på windows uppdate eller mata in en diskett med drivrutin. Jag tillåts inte på något sätt att välja den fil jag laddat hem.

suck !

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Ang firmware update så behöver du ett litet program för det, och med det programmet väljer du den binfil du laddat ner. Läst på NECs hemsida?

Jag vet inte hur det är med NEC och update av firmware, men på plextors sida kan man välja om man vill ha det som binfil eller om man vill ha den som en exe som fixar alltihopa automagiskt.
Kolla på sidan om du hittar något om det. Bör ju finnas instruktioner i varje fall.

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Tack tack.
Lyckades installera ny firmware (från 1.05 till 1.06).
Det hjälpte dock ingenting.

Jag har dock lyckats komma runt problemet genom att formattera skivorna på min DVD-recorder till TV:n.. Sedan gick det att radera skivorna på datorn och därefter bränna på dem...
Lite jobbig omväg dock.

Ska nog ringa till komplett nån dag och höra vad de säger.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.