S.M.A.R.T funkar sådär via kontrollerkort

Permalänk
Medlem

S.M.A.R.T funkar sådär via kontrollerkort

Tjena.

Jag försöker få ut lite mysiga S.M.A.R.T stats på mina datorer men det går halvbra...

Datorerna (som kör server 2003) har diskar både på moderkortet och på diverse SATA och PATA kontrollers på pci bussen.
Har testat Speedfan och HDtune.
Det återkommande problemet på båda maskinerna är att jag bara ser data från diskarna på moderkortet, de som sitter på separata kontrollers säger nada. Speedfan visar inte ens de diskarna i menyn.

Alla diskar funkar utmärkt i övrigt, men jag vill gärna veta när de är på väg mot ättestupan...

Är det någon som har bra ideer?

Permalänk
Medlem

Kontrollerkortstillverkarna brukar väl ha program för att fixa det.
Promise har det i alla fall.

Permalänk
Medlem

Har två Promise kontrollers.
Vilket program refererar du till?

Permalänk
Medlem

Du fick antagligen med det på någon diskett/CD.

Men det bör ju finnas på hemsidan också, antagligen det här programmet (längst ner på sidan):
http://www.promise.com/support/download/download2_eng.asp?pro...

Men jag vet ju inte vad du har för kontrollerkort så du får nog leta upp motsvarande program för dina kontrollerkort.

Permalänk
Medlem

Vad han menar är nog att det kan finnas firmware-uppdateringar för promise hårddiskstyrenheterna vilket lägger till stöd för smart, men vad jag har erfarit så går det ej att få igenom smart-data med dessa kontrollerkort pga bristande hårdvarustöd för just denna funktion. Det torde fungera på de lite dyrare kontrollerkorten i 1500-8000kr prisklasserna, om inte så skulle jag bli väldigt brydd minst sagt

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se