Raptor installation.

Permalänk
Medlem

Raptor installation.

Hejsan har beställt lite uppgradering till min dator, bla en raptor.

Börjar bli lite osäker eftersom jag inte kan så mycket gällande bios osv.

Vad jag fattar måste man fixa drivrutiner för att kunna installera windows på raptorn.

Om jag nu bygger ihop mina nya grejer (moderkort prosessor,grafikkort och HDD) och tänkte då bara sätta in raptorn och och försöka installera, är detta då möjligt när jag inte har en floppy i min dator.

Funder just nu på att göra om min beställning för att kanske köra på en till IDE och då satsa lite bättre på någe annat

Permalänk
Medlem

du kan alltid använda nLite, där kopierar man in drivrutinerna på installations-cdn.. det borde funka:
http://www.nliteos.com/faq.html#Q2

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem

Det hela beror faktiskt på moderkortet ditt om du har naitive SATA eller om det är ett extra kontrollerkort på moderkortet ditt.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Du måste nog läsa beskrivningen för ditt moderkort. Många moderkort numera har möjligheten att emulera IDE för SATA diskar. Ställs ofta in i BIOS.

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Raptor installation.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fat7
Hejsan har beställt lite uppgradering till min dator, bla en raptor.

Börjar bli lite osäker eftersom jag inte kan så mycket gällande bios osv.

Vad jag fattar måste man fixa drivrutiner för att kunna installera windows på raptorn.

Om jag nu bygger ihop mina nya grejer (moderkort prosessor,grafikkort och HDD) och tänkte då bara sätta in raptorn och och försöka installera, är detta då möjligt när jag inte har en floppy i min dator.

Funder just nu på att göra om min beställning för att kanske köra på en till IDE och då satsa lite bättre på någe annat

Eftersom du beställt ett Asus A8N-SLI SE behöver du inte tänka på SATA-drivisar, då nForce 4 emulerar portarna som standard-IDE.