Asus P5W + HD Kassett = hotswap ok?

Permalänk
Medlem

Asus P5W + HD Kassett = hotswap ok?

Hej! Har kikat runt här, det är lätt det bästa svenska forumet för datorentusiaster, det tackar jag för.

Jag är på väg att köpa ett Asus P5W och det har uppstått ett frågetecken. Jag övervägde länge att bränna otroliga mängder med dvdskivor som backupmaterial men insåg att det är bra mycket enklare och mer ekonomiskt att köpa en extra hårddisk och lägga undan denna.

På Dustin har jag hittat en bra kassett för hårddiskar (http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010074944) .. planen är att köpa denna och en 400gb SATA2 disk, för att sedan koppla in kassetten på P5W (på jmicron sata om jag fattat rätt utan att äga kortet än).

Är det nån detalj jag missat, eller ska det gå bra att hotswappa med ovanstående prylar?

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem

Hotswap kräver stöd från både SW och HW. SW är OK i Windows. HW kräver att strömmen tas ner innan swap, borde framgå av specen.

Körde sånadäringa kasetter (ej HotSwap) för nåt år sedan och konstaterade att kylningen inte håller måttet efter mina krav. Satte dit diskfläktar vilket löste det problemet.

Med tiden blev det kontaktproblem pga slitage i kontaktdonen som fick Windows att hänga eller BSOD.

Kör numera GBLAN mellan burkarna vilket är en bättre lösning, för mig iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Hotswap kräver stöd från både SW och HW. SW är OK i Windows. HW kräver att strömmen tas ner innan swap, borde framgå av specen.

Körde sånadäringa kasetter (ej HotSwap) för nåt år sedan och konstaterade att kylningen inte håller måttet efter mina krav. Satte dit diskfläktar vilket löste det problemet.

Med tiden blev det kontaktproblem pga slitage i kontaktdonen som fick Windows att hänga eller BSOD.

Kör numera GBLAN mellan burkarna vilket är en bättre lösning, för mig iaf.

Tack.. jag tror inte kylningen kommer bli ett problem då backupdisken enbart ska i korta stunder åt gången (ett par timmar), resterande tid ska den ligga i ett kassaskåp bokstavligen (hehe). Tänkte t.o.m koppla ur den lilla fjuttfläkten där bak på kassetten.

Men om nu både moderkortet och Windows pallar med hotswap - pallar kassetterna hotswap?

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Permalänk
Medlem

Ser att kassetten på Dustin är SATA/150. Skiljer kontakterna något på SATA150 och SATA300? Som jag fattat det så har inte SATA150 stöd för hotswap men om kontakterna är likadana så kvittar det ju i det här fallet.

Edit: Jag tror jag lägger ner dom här planerna. Ser att dustins kassett har molexkontakt, och då funkar inte hotswap. Vilket jävla skit

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ohhh den där sista, den såg riktigt bra ut! Tackar o bockar!

Edit: Helvetes fraktkostnad

Visa signatur

Antec P180 + Noctuafläktar | 2500k | P8P67 Pro | Corsair 32GB RAM | 2 x SSD Intel 330 RAID0 | Noctua NH-U12F | Geforce 560 | ESI Maya XTe | Edirol PCR-800 | Novation Zero SL MK II | Akai MPD24 | Benq 27" + LG 27" IPS <-------- fan vad jag älskar prylar! :D