Problem att få alla hdds att funka

Permalänk
Medlem

Problem att få alla hdds att funka

Tjenare!

jag har 3 st s-ata kontroller, och 5 st hårddiskar. Problemet är att jag inte kan få alla mina hdds att synas! Om ni kikar på bilden så ser nu hur jag har kopplat in, det är 1 ledig på vian. Kopplar jag in 2 där och 1 på ali:n så kan jag inte starta windows längre, den hittar inget den kan boota på längre. Har jag 2 st på alin och 1 på vian som jag har nu, så hittar den alla hdds utan VIAN, den finns inte då! vafan är felet? hur ska jag koppla in hårdiskarna?

http://img219.imageshack.us/img219/6325/dsc00017fl7.jpg

ALL hjälp mottages! Det är HEL vrickat det här...

alla hdds är S-ATA!

Kopierar detta som jag har postat på ett annat forum, måste inte läsas men kanske får er att fatta bättre (eller sämre )

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damp123
Tjenare!

Har 2 st 200 GB Western Digital + 2 st 320 GB Western Digital + 1 st 160 GB Western Digital. Jag vill då få dom alla att funka, jag har nämligen en hel del problem med det...

Jag har 3 st olika kontroller-kretsar! En från VIA, en som heter nånting med "Promise FastTrak" samt en ALI, sån som man kör in i en pci-slot. Kommer inte ihåg vad det kallas då Jaja, just nu har jag bara 1 disk och den sitter på VIA kontrollern, kopplar jag in nån på alin t.ex så kan jag inte boota... Den "hittar" inte hddn längre.

alla hdds är S-ATA!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damp123

Skulle bara vilja meddela att såfort jag kopplar in en hdd i den som sitter i PCI-slotten, alltså ALI:N så kan jag inte boota längre, inte äns genom boot menyn som jag kan om jag inte har nån i alin... Det är alltså nånting med den i pci-slotten! Fast problemet att den vägrar att boota om jag inte använder F11 vilket är "boot-menu"...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damp123
Jag kopplade nu in min system disk på alin och då kan jag starta utan boot menyn, enda problemet är att windows är lite segt på att starta, den själva laddningsrutan efter bios blir inte vit förrens 5-10 sekunder...

menmen, nu funkar ju alla hdds UTAN den på vian som bara har en? Om jag kopplar in system disken på den via så funkar inte alin och kopplar jag in på alin så verkar ju inte vian heller funka, disken visas iaf varken i enhetshanteraren eller diskhanteraren!

Hjälp någon!

edit; När jag menar att alin inte funkar när jag använder vian så menar jag att den vägrar att boota xp...

Permalänk
Avstängd

Om du kopplar så mycket som möjligt till moderkortet, hittar bios diskarna? På mitt moderkort har jag sträckt ut det till tre kontrollerkort tror jag. Inga problem alls, jag tror att det du råkar ut för är bootkrock bland diskarna. Har ett likadant kontrollerkort som du har (ALi) och det vill gärna ta över över de diskar som sitter på moderkortets kontrollerkort. Men det går som sagt att flytta ned det i bootordningen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Om du kopplar så mycket som möjligt till moderkortet, hittar bios diskarna? På mitt moderkort har jag sträckt ut det till tre kontrollerkort tror jag. Inga problem alls, jag tror att det du råkar ut för är bootkrock bland diskarna. Har ett likadant kontrollerkort som du har (ALi) och det vill gärna ta över över de diskar som sitter på moderkortets kontrollerkort. Men det går som sagt att flytta ned det i bootordningen.

Min SATA1 Ingång på Vian funkar ej =/ Den syns inte i bios eller nånting...