Vilken hastighet brukar ni bränna dvd i?

Permalänk
Medlem

Vilken hastighet brukar ni bränna dvd i?

Ställer frågan mest av ren nyfikenhet då jag nu inhandlat en gosig brännare och snart får hem en lastpall med skivor på posten ;D

Skämt åsido angående lastpallen... men iaf..
Jag har fått lära mej att om man ska bränna semesterfilmer på dvd så är det bra att bränna i låg hastighet, bränner man i för hög hastighet så är det inte säkert att lasern hinner uppnå full effekt mellan tändningarna och släckningarna, och att spåret då blir av sämre kvalitet.
Det låter ju rimligt.

Brännaren jag har är en Plextor 755A, och de skivor jag beställt är plextors egna taiyo yuden skivor, dom lär funka ganska bra har jag fått för mej

När jag brännt tidigare så brukar jag alltid köra i 4X, det har helt enkelt kännts som en vettig hastighet för att minimera risken för fel (har haft det jävligt struligt med den andra brännaren...)

Men denna brännaren är jag helnöjd med, har brännt på skivor som inte ens finns i kompatibilitetslistan och skivorna har blivit helt felfria.
Så det känns ju lovande iaf.

Undrar nu i vilka hastigheter ni brukar köra, brukar ni hålla er till 2-4X eller är det ngn som kör i 8X eller tillochmed har fått felfria bränningar i 16X? Det hade ju varit maxat men det känns som resultatet kan bli något bristfälligt om man bränner en semesterfilm i 16X...i teorin funkar det väl men...

Jaja hur som helst, mest ute efter att ta del av era egna bränningserfarenheter.

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Personligen brukar jag bränna i 8x p.g.a. att jag ibland får buffer underruns i högre hastigheter, och mina skivor funkar bra.

Det cirkulerar många skrönor om vilken hastighet som är den optimala och det skulle vara kul om det fanns några aktuella tester som säger något om detta.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phod
Personligen brukar jag bränna i 8x p.g.a. att jag ibland får buffer underruns i högre hastigheter, och mina skivor funkar bra.

Det cirkulerar många skrönor om vilken hastighet som är den optimala och det skulle vara kul om det fanns några aktuella tester som säger något om detta.

Alright, vilken brännare har du och vilka skivor använder du?

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter77
Alright, vilken brännare har du och vilka skivor använder du?

Mvh

Jag har en NEC ND-3500AG och bränner på Verbatim's 16x DVD-R skivor.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Om det är en 8x skiva som jag har så bränner jag i 6x, om det är en 16x så bränner jag i 8x. Alltså så ska du varken maxa eller sega

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk

Har en Nec ND-3520A, har alltid bränt mina skivor i högsta möjliga hastighet och har aldrig haft några problem med det.

Visa signatur

Striker Extreme, E4300@3200, 8800GTS 320MB, 2GB PC6400, WD Raptor 74GB x2, Eizo L768, Corsair HX 620, Vista Home Premium.

Permalänk
Geeks
SweClockers

Bränner man i högre hastighet än 4X blir det så kallade "speed bumps". Syns som små spår på skivan som återkommer med jämna mellanrum. Vissa stationära dvd-spelare har problem med dessa. Nya brännare kanske blivit bättre på det, vad vet jag.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk

Okey så då är det optimalat att köra DVD's under 4X och vad ska man ligga på CD så? för de kan man vell isf bränna i högsta hastighet eller så för jag kan inte tänka mig att en cd inte tar cd skivorna

har stoppat in cd skivor som ser ut att ha lekat i låda med stenar på ett släp efter en bil som funkar perfa

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Det beror på vad man ska bränna också, som operativsystem som kan ha extremt kraftigt komprimerade cab-filer eller andra arkiv bör man helt enkelt bränna så sakta som brännaren kan klara av. 1x om det är möjligt.

mp3 och bilder tex är inte alls lika känsligt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xplane_uppsala
Har en Nec ND-3520A, har alltid bränt mina skivor i högsta möjliga hastighet och har aldrig haft några problem med det.

Ok så du har alltså brännt semesterfilmer i upptill 8-16 x? Har du aldrig fått några fel på skivorna, haft svårt att spela upp dem etc? Vad kör du med för skivor?

Mvh

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

x16 oftast beror på hårdvara och hårdisk.
om jag bränner en fil som ligger på min gamla hd en western digital med 2 år på nacken så rör sig bufferten lite upp och ner.
fast ligger filen på min samsung spinpoint e den helt stabil.
dvd decrypter..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

Re: Vilken hastighet brukar ni bränna dvd i?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter77

Jag har fått lära mej att om man ska bränna semesterfilmer på dvd så är det bra att bränna i låg hastighet, bränner man i för hög hastighet så är det inte säkert att lasern hinner uppnå full effekt mellan tändningarna och släckningarna, och att spåret då blir av sämre kvalitet.
Det låter ju rimligt.

Om inte lasern hinner upnå full effekt mellan tändning och släckning borde mönstrena i skivan bli otydligare om man bränner i högre hastigheter, vilket medför att skivan blir känsligare för t.ex. repor eller solljud, eller ålder...

Visa signatur

"När far är i mora är mor i fara"

Permalänk
Medlem

Jepp tror så också.
Har dock köpt en ny fet brännare från plextor tillsammans med lite taiyo yuden skivor och TDK skivor, testade att bränna en TDK i full hastighet dvs 16X (blev i genomsnitt 13X) Skivan var helt felfri hehe.

Med min gamla brännare fick jag va glad om den gick att spela upp typ om man brände i 4X. Lite skillad på brännare ;D

Edit: har förstått att det är många som ALLTID bränner på max typ 16X, funkar det bra, vad kör ni med för skivor, brukar ni få ngt fel på bränningarna?

Intressant att veta bara om man kanske är lite pa ranoid som sitter o bränner i 4X bara för att det ska bli så bra kvalitet som möjligt. Har brännt en del i 8X dock och det har fungerat som en fläskläpp faktiskt, bra med andra ord

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk

bränner uteslutande i 4x för att slippa att det blir fel.
Har en samsung något 400kr på onoff och verbatim 16x skivor.

Visa signatur

Inte kasta bäver i trähus!

Permalänk
Medlem

Ok hade visserligen en riktig skruttbrännare innan, men där hade jag väldigt dåliga erfarenheter av verbatim. Det gör att man drar sej lite för att köpa dem
Men den brännaren gjorde ju inte många rätt iofs så..

Många säger ju att verbatim är bra, men de funkar inte så bra i vår stationära iofs... köper bara de skivor som rekommenderas av tillverkaren och som jag vet funkar i den stationära. Den har nämligen några år på nacken, så funkar det i den funkar det i allt

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte en sak, varför blir det bättre kvalitet om man bränner långsamt? Antingen lyckas bränningen eller så misslyckas den kan jag tycka vara mest logiskt, någon får gärna förklara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte56
Om det är en 8x skiva som jag har så bränner jag i 6x, om det är en 16x så bränner jag i 8x. Alltså så ska du varken maxa eller sega

Same here, har märkt att om jag bränner med 12 eller 16X så händer det att semesterfilmen börjar hacka vid slutet...därför gör jag som matte56..

Visa signatur

Hubbe

Permalänk
Medlem

Kommer köra med 8 hädanefter. Har testbrännt några skivor i 16X nu och spelat upp dem i den stationära nu som är från stenåldern, funkar helt klockrent
Men onödigt att köra så fort, 8X blir bra.
Så går det ändå hyfsat snabbt liksom.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Har märkt att det kan bli vissa artefakter i bilden om man bränner för snabbt, inte mycket men ändå irriterande. Numera bränner jag oftast på 8x på min ND4550A och uteslutande på Verbatim DVD-R. Har hittills varit ett vinnande koncept. Är det däremot data det handlar om brukar jag maxa på 16x.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Brännerhastighet är väl vad brännaren godkänner angående skivorna DVD x 16
Bränner mest Octron DVD-skivor utan problem.
Har en Samsung

Visa signatur

Christer
www.varmlandsfynd.com¨

Permalänk
Medlem

NEC 7170,bränner Premiumskivor(sony media) i 18 x utan problem.Uppe i ett 100 tal nu,inte en kass bränning hittills.

Mvh

Visa signatur

i5 9600K@5,1Ghz - Asus Z 390A- Corsair 16Gb -Corsair 115 pro-
RTX 2060 - Samsung EVO 970 M2 - Corsair RM650x - Samsung C32JG51- Synology 218play
Bottlehead Crack - Audeze - A90 - RME- S.M.S.L

Permalänk

Har NEC ND-3500AG, bränner med Nero6. Använder Verbatim DVD-R 8x skivor och nu Verbatim DVD-R 16x printable. Bränner 8x skivorna i 4x och 16x skivorna i 8x.
Min DVD-spelare har svårt att läsa, om jag bränner DVD-r8x skivorna i 2x, samma med DVD-R16x i 4x.
Jag har bränd ca 300-DVD-skivor med min NEC ND-3500AG och har inte fått ett endaste fel bränning

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk
Medlem

Hmm. Har en Plextor PX755A, och bränner på 50% TDK skivor och 50% Plextor Taiyo Yuden skivor. När jag bränner så vägrar brännaren gå under ca 5 i brännar hastighet. Inte för att det stör mej, skivorna blir perfekta i både den stationära och allt annat även om jag bränner i 16X, men lite märkligt ändå.
Kan det vara autostrategy som går in och låser brännarhastigheten på det som är det mest optimala för skivan?

Kan nämna också att sätter jag brännhastigheten på 6X upp till 12X håller den den hastigheten jämnt över hela skivan.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Har en NEC 3550A och har alltid brännt max vad skivorna klarar. Varierar lite vad jag använder för skivor men just nu är det maxell dvd-r som klarar 16x. Alldeles för otålig för att orka bränna långsamare när det går få snabbare, har aldrig fått några fel på mina semesterfilmer.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Jag bränner nästan bara i 4X hastighet. Verbatim 16X DVD-R bränner jag i ibland i 6X hastighet då det visat sig funka bra men är det något jag inte vill riskera så blir det 4X även där. Detta trots att mina brännare ska klara 16X hastighet enligt deras specifikationer.

Jag brukar testa skivorna med Kprobe och ännu inte hittat någon skivtyp som jag får acceptabla och tillförlitliga resultat i hastigheter över 8X. Jag har NEC 3500 och NEC 3540 - brännare i mina datorer.

Permalänk
Medlem

Med brännaren jag har nu så har jag alltid kört max hastighet, så senaste 500 skivorna i 16X. Kör med en BENQ DW 1640 och Verbatim. MIn gamla NEC 2500 brände jag skivor som kunde tänkas spelas upp i datorn senare i 4X istället för 8X. För den brännaren var knäpp och kunde inte läsa sina egna skivor efter att den bytte hastighet från 4X till 6X. Den brännaren använde sig av en "trappa", först ~25% i 4x, sen ~25% i 6x, resten i 8x. Skivorna gick dock att spela upp i stationära DVD-spelare.

Brukar inte köra skivorna i nån kvalitets kontroll men har inte varit nå problem att någon DVD inte kan spela dom. Förutom en gammal CD/DVD/MP3 spelare som vi har, men den är en budget modell som är från när MP3-CD uppspelning på DVD-spelare inte var så vanligt.

CD-R bränner jag fortfarande i 16X som jag gjort sen X antal år tillbaka, 5-6 minuter har jag tid att vänta eftersom jag inte bränner CD-R så ofta.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Har pioneer dvr-110d och bränner oftast i 8x. media premium 16x kör jag med nu.

Här är en sida med info om lite olika kvaiterer på dvd-r
http://www.digitalfaq.com/media/dvdmedia.htm

Visa signatur
Permalänk

Brukar alltid gå ner ett steg bara 16x blir 12x och 8x blir 6x har inte haft några problem hittils iaf.

Nec 3550 och 16x Verbatim skivor använder jag mest

Visa signatur

PC:Intel i9 12900K, 32 GB DDR5, 4*2TB Corsair MP600 Pro, Nvidia 3090 FE, Win 11, Corsair HydroX, ASUS PA32UC & Aorus AD27QD | Kamera: Nikon D610 | Server: i5, 32GB, 7*18TB Debian

Permalänk

Bränner alltid i full fart, 16x. Inga problem alls, bra kvalité på filmerna och aldrig några svårigheter med säkerhetskopierade filer, oavsett sammansättning. Kan dock inte för mitt liv minnas vad det var för brännare, kostade runt en femhundring och så kör jag med no-name skivor och Nero. Klockrent:)

Visa signatur

Workstation: i7 6800k, nVidia GTX 1070 8GB, 32 GB Ram.
Bärbar: Dell XPS13, i7@2600Mhz, 8 GB, QHD+.
Filserver: Gammal U36SD i5. Inbyggd UPS :-P
Pad: Asus Vivotab Smart.
Battlefield 3

Permalänk
Medlem

Har läst lite.. Så MAX 4x är det att rekomendera för spel, film t.ex? Så skivan inte blir lika kännslig

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold