Överföra data mellan datorer

Permalänk

Överföra data mellan datorer

Vad tycker ni är det bästa sättet att skicka data mellan två olika datorer?
(så snabbt som möjligt utan "förberedelser")

Permalänk

jag använder min externa hårddsik, litar inte på nätverk... går lite sakta och drygt att byta mellan datorerna... men säkrare ;P

Visa signatur

Intel Core i5-3570K (Corsair H60) | ASUS P8Z77-V | Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB | ASUS 680 DCUII TOP | Corsair HX 850W 80+ | Samsung SSD Basic 830-Series 256GB, Western Digital Caviar Green 2TB | Fractal Design R4

Permalänk
Avstängd

Korsad kabel bara, lättare kan det väl inte bli?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piucas The Maste
jag använder min externa hårddsik, litar inte på nätverk... går lite sakta och drygt att byta mellan datorerna... men säkrare ;P

Tyvärr har man inte en sådan, känns lite drygt att springa runt med ett flashminne på 1gb ;).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Korsad kabel bara, lättare kan det väl inte bli?

Vad är det om man får fråga?
Sen så kan man tydligen göra det via seriell kabel, så vad är en Seriell kabel?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Korsad kabel bara, lättare kan det väl inte bli?

Håller med, upp med en DC hubb och gigabit kort, sen j*vlar

Permalänk

Kör en USB-link från Clas Ohlson. USB 2.0 är givetvis ett måste, men funkar med 1.1. En fil på 1.4Gb tar runt 2-3 minuter att föra över. Snabbt att installera och håller sig endast internt, inga försök eller liknande från att ansluta till Internet.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superduperkille
Håller med, upp med en DC hubb och gigabit kort, sen j*vlar

Du kan inte köra gigabit ethernet med korsad kabel. Däremot har vissa nätverkskort någon som kallas för auto-mdix som fixar det med vanlig rak kabel.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rambos_hier

Vad är det om man får fråga?
Sen så kan man tydligen göra det via seriell kabel, så vad är en Seriell kabel?

en korsad tp är en vanlig nätverkskabel men som är gjord för att kopplas mellan 2 nätverkskort utan att använda en hub/switch/router.

Alltså du har 2 burkar med nätverkskort i.. kopplar en korsad tp mellan dem.
Sen sätter du fasta ip adresser på datorerna.
tex:
192.168.0.1 på ena och 192.168.0.2 på den andra.
Nätmask på 255.255.255.0

När du är klar med det så har du ett litet nätverk mellan dina 2 datorer och kan föra över filerna med vilket program du vill.
Enklast är nog att använda fildelningen i windows.

....
Att använda en seriell kabel.. är inget att rekomendera nuförtiden.
Det är ungefär samma sak som ovan men istället för att få en hastighet på runt 10MB/s så får du en hastighet som kan liknas en vanligt modem.

Kommer ihåg runt 95-96 när man satt hos grannen och spelade q1 med seriell.
Sen skulle vi flytta över lite musik mellan datorerna.
Otroliga 70MB med mp3or tog BARA 8 timmar! fatta vilken speed

Man fick helt enkelt slå igång en överföring innan man gick o lade sig och hoppas på att inget skitit sig över natten.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk

Jag brukar ställa mina PC nära varandra och ta en SATA-sladd (strömkabel)från ena PC:n och koppla in i den andra PC:n h-disk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av janne6304
Jag brukar ställa mina PC nära varandra och ta en SATA-sladd (strömkabel)från ena PC:n och koppla in i den andra PC:n h-disk.

Hur ska du kunna överföra något genom en SATA strömkabel?

Antar att du menar att du kopplar in hårddisken i den andra datorn utan att flytta på den (med en sata kabel och en störmsladd) .

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Avstängd

Otroligt glest mellan tankarna här. Kör korsad kabel. Korsad kabel klarar gigabit alldeles utmärkt om den inte är överdrivet lång.

Permalänk
Medlem

Menar som ovanstående. Har skickat filer mellan två datorer i 1gbithastighet med korsad kabel hur många gånger som helst. Har alltid funkat, den kabeln är 10 meter tror jag om det har någon betydelse. Annars duger väl ett vanligt nätverk med 100mbit speed till princip allt.

Visa signatur

Intel i7 950 -|- Asus P6T Deluxe V2 -|- Corsair 6GB 1333MHz -|- Gigabyte GeForce GTX 460 1GB -|- Corsair HX 650W -|- FD R3 -|- 1TB Samsung F3 -|- CM Hyper 212+ -|- Win7