Bytte IDE-kabel och nu vägra den starta Windows

Permalänk
Inaktiv

Bytte IDE-kabel och nu vägra den starta Windows

Hejsan

Köpte nyligen hem en IDE-kabel ATA-133 för att ersätta min gamla kabel som var en ATA-33.

Jag har 3 hårddiskar och 1 CD-enhet. C-hårddisken som ligger på 40 gb och CD-enheten är kopplade ihop med en ATA-100-kabel. Men de 2 andra hårddiskarn delade på en ATA-33 kabel som jag hade tänkt byta ut.

Efter att jag har bytt sladden så vägra datorn starta XP, den stannar vid BIOS och gå vidare efter kanske flera minuter till Uppstartsfelrutan man kan välja "Felsäkert läge", "Felsäkert läge med Nätverk" och "Starta Windows XP" eller "Starta Windows med de senaste fungerande inställningarna". När man har valt något av de möjligheterna tar det ytterligare flera minuter innan den börja ladda valet. Men de laddar aldrig klart, väljer jag Xp så kommer den till logo-rutan och mätaren som laddar slutar aldrig att ladda. Felsäkert läge laddar filerna men stannar sedan med en svart ruta.

De två hårddiskarna som jag bytte sladd på är en 120 gb Seagate(Master) och en 250 gb Hitachi(Slave). Prövade också att byta tillbaka till den gamle ATA-33 sladden men det blir fortfarande samma problem.

Värt att notera är att en pigg på Hitachi-hårddisken är halv, är det vanligt för dem? Men alla hårddiskarna och CD-enheten syns i Setup/Bios med korrekt storlek, på båda kablarna osv.
Sen testade jag att koppla ur Hitachi-hårddisken manuellt och då starta Windows normalt.

Hur jag lyckats sabba detta nu trors? Kan den lilla halva piggen på Hitachi-hårddisken göra all denna skadan? Finns det något sätt att fixa detta?

Permalänk
Medlem

Halv pigg? Det låter som du lyckats trycka in den piggen i disken. Inte bra! Försök dra ut den igen med en liten spetstång, men försiktig.

Om det går åt skogen så blir det lite pyssel...

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
Halv pigg? Det låter som du lyckats trycka in den piggen i disken. Inte bra! Försök dra ut den igen med en liten spetstång, men försiktig.

Om det går åt skogen så blir det lite pyssel...

Mvh Rikard

Tack för tipset, och verka som du ha rätt i att den är intryckt. Ska försöka så fort jag få tag i en spetstång.

Men något lustigt nu när jag bara kör 1 disk på den gamle sladden, är att den kör i ATA-100. Säg att sladden var ATA-33 och jag tvinga den i att köra ATA-100, skulle det ens gå att starta datorn eller hur reagera den på det?

Permalänk
Medlem

Om det överhuvudtaget går så skulle det förmodligen resultera i div I/O errors, dvs läs och skrivfel. Varning för korrupta filer, så undvik det!

Förövrigt så är min erfarenhet att den gamla klassiska flatkabeln fungerar bättre/säkrare än sk "round cables"... Speciellt om man siktar på ATA-133.

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nova28
Om det överhuvudtaget går så skulle det förmodligen resultera i div I/O errors, dvs läs och skrivfel. Varning för korrupta filer, så undvik det!

Förövrigt så är min erfarenhet att den gamla klassiska flatkabeln fungerar bättre/säkrare än sk "round cables"... Speciellt om man siktar på ATA-133.

Mvh Rikard

Du, jag fick det att funka när jag drog ut piggen lite mer, tusen tack!

Nu är frågan om IDE-sladden. När jag körde AUTO i Bios med sladden på en ensam hårddisk så slog den över till ATA-100, sen efter lite mixtering och nya försök med den andre disken, så hade den slått över till ATA-33 igen vid nästa boot, fast hårddisken satt ensam igen.

Så, hur kan jag på lättast sätt veta om min sladd är ATA-100? Jag vet att ATA-100 ska ha 80 pinnar och 40 pinnar på ATA-33, men fatta noll om hur jag ser det. Våga jag sätta den manuellt på ATA-100 i Bios eller ska den slå över till ATA-100 automatiskt med AUTO, om det finns tillgängligt?