2 hårddiskar råkat ut för samma fel?

Permalänk
Medlem

2 hårddiskar råkat ut för samma fel?

Nyligen så började min Sata Samsung P120 krångla, blev allt allvarligare.

Tillslut gav jag upp och kopplade in min western digital ide hårddisk och installerade windows osv, allt var väl frid och fröjd.

Kopplade in min samsung och försökte tappert lyckas få den att visa sig, och när den väl gjorde det så fick man väl över några filer tills de krånglade förmycket.

Problemet nu är att wester digital disken börjat med samma fel ?!

Skadade sektorer, partition magic vägrar att ens starta pga skadade partiton jux.

Kört checkdisk med /r kommandot för verkligen laga, och den reparerar lite men ändå är det skadade ytsektorer eller vad det hette, index osv...

och nu har s.m.a.r.t. börjat tjata när jag startar den att jag ska skynda mig att göra backupp (& byta disken mot ny) på ide wester digitalaren för snart är det helt kört...

Just detta att två diskar på rad har råkat ut för samma sak, och de inte ens körs på samma kontakten (ide/sata) får mig att fundera på
1. virus?
2. strömkablarna?

Frågan är, går det att formatera bort sånna här problem som inte ens chkdsk eller något annat program klarar av att laga 100% ?

Har precis kopplat in den 3:e disken nu, för försöka hinna göra backupp innan det krånglar förmycket. - hoppas att denna disken skonas dock...

Så vad tror ni? *suck*

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

Försök ta reda på vad som är det faktiska problemet först:

*Ladda ner ett diagnosprogram ifrån disktillverkarens hemsida och kör ett utförligt test.
* du kan även testa "The Ultimate Boot Disk" om du inte gjort det förr. Finns en massa förnämliga diagnosprogram där vill jag minnas!
* Har du testat att byta S-ata sladden?

Hoppas det löser sig!

Mvh Rikard

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem

Mja jag tog hem samsungs egna program men allt kräver ju att man ska boota på a: vilket man inte kan i dessa moderna tider
-Samt om man nu får igång programmet så hittar den inte sata disken i och med att man har så tidigt sata moderkort så man måste boota drivisar för den ska hitta sånt.

Har testat flera hårddiskprogram, men ska kolla The Ultimate Boot Disk!

Njae har ej prövat att byta sata kabeln men har annan kabel till disk nr 3 nu. Men som sagt så dessa två diskar med samma fel gick ju på helt olika kablar... ide / sata....

Hur man än vänder och vrider är det alltid skadade sektorer...

Aja ska testa The Ultimate Boot Disk, så återkommer jag, tack för tipset.

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk
Medlem

kom på... Den heter "The Ultimate Boot Cd" och inte disk...

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk
Medlem

Båda fanns, tog hem cd varrianten...

Kom aldrig åt mina sata diskar men ide disken... körde diagnoseringsprogrammet och tja, fel hittade den givetvis, och tryckte att den skulle gå djupare och laga men lagade gjorde den inte.
Nämnde dock "Final code 0212"...

känns kört, prövat massa program nu och slutligen hårddisk tillverkarens men icke.

frågan är om man törs koppla in en ny, om den tuggas sönder den också..
känns inte så motiverande å köpa ny dator även om det vore skoj att ha.. hehe

--------

Edit:

Hittade nu felkoden:

212 10+ Uncorr ECC Errors Error Correction Code (ECC) 10+. At least ten ECC errors have been detected. ECC is a hardware correction technique that corrects errors. If ECC occurs, use Data Lifeguard for additional error correction. Re-test the drive with Data Lifeguard. Re-test Drive

Med andra ord inte kört.... *testar*

----------

har testat programmet och då funka ju inte muspekaren (trots att de inte är usb), tror jag grinar snart..

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,

Permalänk

Två diskar krashade samtidigt för mig när moderkortet blev dåligt.
Skrivfel, tappade partioner, etc.

Kanske värt att notera;
Bägge diskarna fungerar bra på nya moderkort.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Jasså, funkar dom bra på annat... Kanske inte ska slå sönder dem innan jag testat dem på annat moderkort då kanske kanske... hehe

Tänkte först att det vore farligt att plugga in dem i andra system ifall man riskerar orsaka skada på de andra...

---

lustigt för den gamle ide disken funkar rätt bra, trots s.m.a.r.t kris varningen när man startar.... TILLS man börjar försöka kopiera filer mellan diskarna... när det blir belastning...

undra om det kanske är nätdelen som är småskadad och inte orkar mata tillräckligt med ström....

sist jag försökte kopiera filer över diskarna lät de som om den gamle slogs av och på av och på, jäkla klickande...

åh, stön..

Kan man montera en socket a 462 processor på Socket 939 moderkort ?

Visa signatur

e7200, gigabyte gefore9600gt passiv, gigabyte ep35-ds4, 2x2gb corsair budget pc6400, xp pro. corsair 650w,