Hårdisk som inte går att formatera?

Permalänk

Hårdisk som inte går att formatera?

Jag fick precis he men ny sata-hårddisk och lyckades efter en massa trixande och en del isärmontering av gamla datorer (jefla floppy..) få in windows på den.
Men mitt problem är att den gamla win-disken inte går att formatera.. och jag förstår inte varför..
Får upp meddelandet: "Det gick inte att formatera den här enheten. avsluta alla diskverktyg eller program som använder enheten och kontrollera att inga fönster visar enhetesn innehåll. Försök sedan formatera igen."

Det är en gammal 40gig seagate disk..

Några tips?

Har lyckats radera alla filer utom 1 på disken också..

Edit: kan det ha något att göra med att den är systemdisken?

Permalänk
Medlem

Du kan självklart inte formattera disken, om det är den disken systemet just då körs på.
Stoppa in disken i en annan maskin...eller kör operativet på en annan disk, så kan du formattera den.
Alternativt, formattera den under installationen av windows.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk

Jag kör ju inte windows på 40gigs disken. men den står fortfarande som systemdisk.

Men jag får helt enkelt formatera den med hjälp av windows cd:n?