Hårddisk försvann efter formatering?

Permalänk
Medlem

Hårddisk försvann efter formatering?

tja!

Jag har en hårddisk som jag har partionerat upp till 2 st (C: och D: ) kört så länge och det har fungerat skit bra. Så idag bestämmde jag mig för att formatera om C: disken. Jag förde över allt viktigt till D: och formaterade om C: Installerade om Windows och sedan kollade jag om allt fanns kvar på D: men jag kommer inte åt den. Får upp detta felmeddelande: " Disken är skadade eller kan inte läsas". Filformatet på D: blev RAW (efter formateringen?). Innan jag formaterade C: så var det NTFS på båda. Jag anväde mig av Power Quest Partition Magic (som alltid funkat klockrent i alla lägen)

vad är det som har hänt? kan jag få tillbax all information på D: eller är jag helt screwed ?

tack på förhand

Visa signatur

[OG Signatur från tidigt 2000 tal]
| Macbook Pro 17" unibody |
| IRC: milk @ Pienet #mac |
| Bytt nick från Home|Roz till milk^

Permalänk
Avstängd

yes your f''ked up hehe

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk

Re: Hårddisk försvann efter formatering?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Home|Roz
tja!

Jag har en hårddisk som jag har partionerat upp till 2 st (C: och D: ) kört så länge och det har fungerat skit bra. Så idag bestämmde jag mig för att formatera om C: disken. Jag förde över allt viktigt till D: och formaterade om C: Installerade om Windows och sedan kollade jag om allt fanns kvar på D: men jag kommer inte åt den. Får upp detta felmeddelande: " Disken är skadade eller kan inte läsas". Filformatet på D: blev RAW (efter formateringen?). Innan jag formaterade C: så var det NTFS på båda. Jag anväde mig av Power Quest Partition Magic (som alltid funkat klockrent i alla lägen)

vad är det som har hänt? kan jag få tillbax all information på D: eller är jag helt screwed ?

tack på förhand

Har samma problem som dig, disken bara slutade fungera efter jag har formerat den. Den vill bara inte. Man hör att disken bara går om hela tiden. Får upp detta fel:

Visa signatur

_________________
Intel i5 9600k @ 4.0Ghz - Asus Z390A Prime -Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - Gigabyte RTX3080 OC - Samsung NVMEs - Corsair RM1000W - Asus TUF Vq27A1

Permalänk
Medlem

RAW filformatet är ju ett unikt format för varje fabrikat, eller vad man ska säga.
Dvs. du kan inte öppna ett RAW format om du inte använder rätt program, från din (i det här fallet?) hårddisktillverkare.

Men jag har bara hört talas om det när det gäller digitala bilder.
Det är en helt omodifierad data direkt från kamerans lins.

http://sv.wikipedia.org/wiki/RAW_%28bildformat%29

Du kan ju kontakta din HDD tillverkare och fråga dom om det?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tar mig friheten att kopiera vad jag skrivit på en annan tråd (och hoppas att jag inte blir utesluten för detta):

"Råkade ut för samma felsymptom under samma omständigheter. Man kan gissa att felet funnits länge, men den skadade diskytan användes just vid formatering, partitionering, defragmentering eller när man lägger på en stor fil.

HD'ns inbyggda felbegränsning tog slut.

För mig var det soptunnan som gällde."

Jag försökte rädda del av innehållet med min Windows PE skiva. (Som laddar ett enkelt Windows XP direkt i RAM, utan att HD berörs).
Med den kan man köra Partition Magic, HD tillverkarnas testprogram mm.

Och lyckades kopiera innehållet i den ena partitionen. Den andra (där Windows låg på) var förlorad. Den kom faktiskt upp med filformatet RAW

Visa signatur

Gudrun1

Permalänk
Medlem

Det är inte så att Partion Magic skrev över MBR när den formaterade? Det skulle ju kunna förklara att disken inte vill ge dig infon om vad som finns på den.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |