Hårddisk problem

Permalänk
Medlem

Hårddisk problem

Jag har ett problem som har inträffat två gånger nu. Datorn hänger sig i windows xp och det kommer upp en blue screen. När jag sedan startar om datorn så går det fruktansvärt sakta. Har då testat att köra ett hårddisktest och hårddisken visar sig då vara extremt långsam. Startas datorn om en gång till så kommer det upp "läsfel hårddisk" eller nåt liknande och windows kan ej startas. Jag har sedan testat att dra ut strömsladden till hårddisken och sen sätta dit den igen och efter det fungerar hårddisken som den ska. Är hårddisken slut eller kan felet bero på nåt annat? Det är en relativt ny hårddisk (sen i somras). Hårddisken är en Seagate Barracuda SATA 80 GB.

Permalänk
Medlem

Värmeproblem?
Vad jag har märkt så är dom ganska känsliga och slutar med bluescreen..

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alfons
Värmeproblem?
Vad jag har märkt så är dom ganska känsliga och slutar med bluescreen..

Har även en Seagate Barracuda ATA-100 som inte krånglar. Båda diskarna ligger på 28-30 grader, så det borde inte vara nåt värmeproblem.

Permalänk

Prova testa din hds tillverkares Diagnos program och se om du hittar nått fel.

Visa signatur

Q9450|Asus Rampage Formula X48|CM Stacker|Monitor:24" Samsung|2x2GB OCZ Reaper PC8500|Sapphire 4870X2|CORSAIR HX1000W|NEC ND-3500AG|MaxtorAtlas15K.II 73GB|10,348 TB
Seagate,Hitachi,Maxtor,Samsung

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clintan_ttt
Prova testa din hds tillverkares Diagnos program och se om du hittar nått fel.

Testade att köra Seagates test på filsystemet och fick upp att filsystemet inneåller fel som behövs rättas till på alla partioner utom en (testet kördes på båda diskarna). Den partion som inte innehåller några fel ligger på den disk som krånglar (den består av totalt 3 partioner). Det framgår inte vad som är fel på filsystemet. Någon som vet hur man reparerar fel på filsystemet?